Magyarország a VW-konszern embléma és csavarbeszerző nagyhatalma

Forrás: Autószektor Szerző: Koloszár Tamás
2019/05/10
Magyarország a VW-konszern embléma és csavarbeszerző nagyhatalma
Évente mintegy 15 millió emblémát és feliratot szereznek be a győri munkatársak a Volkswagen konszernnek, s közel 6,5 milliárd csavart. Majdnem 4-szer érnék körbe a Földet, ha egymás mellé tennénk a Győrben egy év alatt beszerzett csavarokat – tudtuk meg az Audi Hungariánál.

Nem csak országhatárokon, márkákon is átível az Audi Hungaria beszerzési tevékenysége. A győri beszerzők ugyanis – egyedülálló módon – a Volkswagen Konszern számos telephelye és valamennyi márkája számára szereznek be alkatrészeket a világ minden pontjáról.

Az AUDI HUNGARIA Zrt. beszerzési munkatársai rendkívül színes termékportfólióért felelnek: nemcsak a járműalkatrészek tartoznak felelősségi körükbe, hanem nyersanyagokat, berendezéseket, gépeket, munkaruházatot, valamint szolgáltatásokat is biztosítaniuk kell a vállalat mindennapi működése számára.

Az Audi Hungaria több mint  30 000 féle termék beszerzéséért felelős.

A csapat

Az Audi Hungaria beszerzésének története 1997-ben kezdődött. Akkor heten alkották a csapatot, míg a gyárban mintegy 1800 fő dolgozott. Ma már több mint 130 fő végzi ezt a tevékenységet, mely két évtized alatt jóval komplexebbé vált. A munkatársak közül mindenki egy-egy területe (például alkatrész, gyártási folyamat vagy szolgáltatás) szakértője.

A beszerzők ugyanis nem régiókra és területekre specializálódnak, hanem termékekre, amelyeknek minden apró jellemzőjét, specifikációját, sőt a gyártási technológiáját is ismerniük kell. Ebből fakadóan munkájuk rendkívül szorosan összefonódik a különböző társterületek munkájával: egy beszerzési döntésnél ugyanis figyelembe kell venni többek között a minőségbiztosítás, a logisztika, a fejlesztés, valamint a fenntarthatóság szempontjait is.

Specialitásuk: a rögzítéstechnika: közel 6,5 milliárd csavar/év

Majdnem 4-szer érnék körbe a Földet, ha egymás mellé tennénk a Győrben egy év alatt beszerzett csavarokat.

Az ember hajlamos átsiklani az apró részletek felett, pedig a lényeg sokszor pont ezekben rejlik. Belegondolt már valaha, milyen fontos szerepet játszanak egy jármű esetében a csavarok és egyéb rögzítések? Apróságok, nélkülük azonban nem készülhetne se motor, se jármű. Aggodalomra azonban semmi ok, e kulcsfontosságú alkatrészek a lehető legjobb kezekben vannak: az Audi Hungaria a rögzítéstechnika specialistájának számít, ami nem kevesebbet jelent, mint hogy minden egyes csavart, ami a Volkswagen Konszern 45 telephelyének bármelyikén konszernautóba kerül, a győriek szereznek be.

Mivel a rögzítéstechnika az autógyártás egyik folyamatosan fejlődő területe, a kollégák külön figyelmet fordítanak a legújabb megoldások felkutatására. Ezen apró alkatrészek beszerzésénél ugyanakkor mind fontosabb szerepet játszik a költséghatékonyság és a fenntarthatóság – ha azt is eláruljuk, hogy évente átlagosan közel 6,5 milliárd csavar beszerzése történik, mindjárt érthetővé is válnak ezek a törekvések.

Évente mintegy 15 millió emblémát és feliratot szereznek be a győri munkatársak.

A Volkswagen Konszern magyar beszállítói

Ez idáig kevés szó esett hazánkról, pedig a honi beszállítók fontos szerepet játszanak a konszern működésében. A határainkon belül működő vállalkozások foglalkoztatása egyfajta szívügye is a vállalatnak. Az Audi Hungaria mindennapjaihoz szükséges eszközök és szolgáltatások beszerzését végző általános beszerzés mintegy 2000 beszállítója közül 980 magyar. Ha pusztán a gyártásra, vagyis a szériaalkatrészekre fókuszálunk, ott már kevesebb, összesen 52 hazai partnert találunk.

Az Audi Hungaria beszerzési munkatársai előtt nincsenek határok – és ezt most szó szerint kell érteni. A győriek 2018-ban világszerte közel 50 ország összesen 1797 beszállítójával jegyeztek együttműködési megállapodást. A legtávolabbiak ezek közül: Japán, Kína, Tajvan, Malajzia, Brazília, Mexikó, az Amerikai Egyesült Államok, valamint Kanada. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a győriek gyakorlatilag a világ minden szegletéből a világ minden pontjára intéznek beszerzéseket. Ez persze nem jelenti azt, hogy az alkatrészek a világot keresztül-kasul bejárva jutnak el a gyártótelephelyekre. A logisztikai költségek optimalizálása érdekében a vállalat elsősorban a helyi piacokról keres beszállítókat, vagy arra ösztönzi a meglévő partnereket, hogy gyáraikat a felhasználók közelében építsék fel.



Az Audi Hungaria beszerzésének további különlegessége, hogy a megbízások nemcsak földrészeken, de márkákon is átívelnek. A győri munkatársak szerzik be például a konszern több márkája számára az emblémákat. Ennek köszönhetően jelentős szinergiák használhatók ki például a hatalmas megrendelési volumenekből adódóan.

2018 kihívása: az e-motor

A tavalyi év nemcsak a gyártás számára jelentette egy új korszak kezdetét. Az elektromos motorok sorozatgyártása a beszerzést is új kihívások elé állította, hiszen ehhez a termékhez egészen új alkatrészek beszerzésében kellett rutint szerezni. Ez mindenekelőtt rengeteg tanulást jelentett a munkatársak számára, de a feladatra legalkalmasabb beszállítók felkutatása sem volt éppen egyszerű. Az e-mobilitás területén a győri munkatársak kapták feladatul például az elektromos motorokhoz szükséges rézdrótok beszerzését – nemcsak a győri gyártás, hanem az egész Volkswagen Konszern számára. A 2018-ban felépített kapacitás éves szinten mintegy 300 tonna rézdrót beszerzését jelenti.

További cikkek
Munkaügyedben melletted
2019/06/11
Piaci előnyének őrzéséért összefoghat az Audi, a Mercedes és a BMW. A lehetséges gazdasági előnyökön túl politikai motivációja is akad a...
Munkaügyedben melletted
2019/06/05
Az Audi 2.0 TFSI aggregátja nyerte a „Nemzetközi Év Motorja” díjat a 150 és 250 metrikus lóerő közötti erőforrások kategóriájában.
Munkaügyedben melletted
2019/05/24
Az eladások és a bevételek növekedését várja az Auditól a cég pénzügyi igazgatója az idei évre - mondta el az éves rendes közgyűlésen. A...
Munkaügyedben melletted
2019/05/20
A korábban jelzettnél több Daimler modellt érinthet a dízelmotorok károsanyag-kibocsátási értékeit manipuláló szoftverfunkcióval szemben...
Munkaügyedben melletted
2019/05/20
Megszakadtak a tárgyalások a MW és az FC Bayern között, a német autógyártó szóvivője megerősítette a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak, hogy a...

Feliratkozás