Kerek Zsolt 24 éve lánglovag, tehát már élete felét a tűzoltóságon egyenruhában és védőfelszerelésben töltötte. Pályafutását a Rába Front létesítményi tűzoltóságnál kezdte, majd a győri hivatásos önkormányzati tűzoltóságnál folytatta, de több mint tíz éve az Audi Hungaria Létesítményi Tűzoltósága kötelékében dolgozik.
„A győri Hild József Építőipari Technikumban végeztem magasépítő technikusként. A technikum elvégzése után nem találtam a helyem, ezért a szakmám helyett új lehetőségek után néztem. Az egyik jó barátom a Rába tűzoltóságon dolgozott mint létesítményi tűzoltóparancsnok. Ő vetette fel, miért nem próbálom ki magam ezen a területen. A sorkatonai szolgálatot követően már próbálkoztam a hivatásos tűzoltóságon, de akkor nem sikerült a bejutás, ezért a Rába Front Kft. tűzoltóságnál helyezkedtem el, ahol az alapfokú tűzoltó tanfolyamon tetszett meg igazán a szakma.” - emlékezett vissza a kezdetekre Kerek Zsolt.
„A középiskolában szerzett szaktudásomat is tudtam hasznosítani, hiszen jól jön ha tűzoltóként tudod, hogy egy égő épületben mikor és hova léphetsz, illetve milyen az épületszerkezetek állékonysága vagy hőtűrési képessége.”
Zsolt nem adta fel álmait, 2002-ben újra jelentkezett, ekkor már sikerrel járt és beosztott tűzoltóként hivatásos kötelékbe került. A munkarendje lehetővé tette, hogy kiegészítő végzettségeket is szerezzen, így kipróbálta magát villanyszerelőként is. E kitekintések csak megerősítették abban, hogy választott hivatása egyben valódi életfeladata. Kerek Zsolt 2007-ben tűzoltó technikusi, majd felsőfokú szakmai képesítést szerzett. Hivatásos pályaszakasza zárásaként beosztott tűzoltóból 2012-re műszaki- biztonsági tiszt lett.
A négykarikás vállalat alapítása óta nagy hangsúlyt fektet a tűzvédelemre, a tűzoltóság pedig a vállalattal együtt fejlődött. 2013-ban eljött a váltás pillanata mind az Audi Hungaria Létesítményi Tűzoltósága, mind Zsolt életében. Kilépett a hivatásos szolgálatból és a vállalat újonnan létrehozott szolgálat parancsnoki munkakörébe folytatta karrierjét. A váltással egy kisebb közösséget szolgál, de a hivatása iránti elkötelezettsége nem változott. Ezen irányvonal mentén vezeti 19 kollégáját nap mint nap.
„Nem volt könnyű otthagyni a városi parancsnokságot, viszont vonzott az új kihívás a szolgálatparancsnoki pozíció. Az Audi Hungaria pedig lehetőséget adott erre. A műszaki-biztonsági tiszti beosztás is sokat jelentett, viszont hiányzott, hogy igazán megélhessem a tűzoltó lét izgalmait, kihívásait. A váltással ezt is megkaptam, ráadásul nem egyedül jöttem a vállalathoz, négy korábbi kollégámmal együtt szerződtünk le.”
Zsolt azt gondolta, hogy tíz évnyi szolgálat után és az évi 300 vonulás mellett az Audi Hungariánál már nem tudnak neki újat mutatni. „A vállalatnál rutinból irányítom majd a beavatkozásokat. - gondoltam magamban, de be kell vallanom, ez nem így történt. A legnagyobb nehézség az volt, hogy oda is kell találni egy esemény helyszínére. Gyakran mondják, hogy az Audi győri telephelye város a városban. Egyáltalán nem tévednek. Idővel beletanultam és mára már fél mondatból is tudom, hova riasztanak bennünket.” – mesélte mosolyogva a szolgálatparancsnok.
„Sokkal könnyebben meg tudjuk akadályozni a nem kívánt tűzeseteket, hiszen itt egy zárt rendszer működik. A különböző érzékelő berendezésekkel nyomon tudjuk követni percről percre a folyamatokat. A legapróbb eltérést és veszélyhelyzetet is kiszűrjük, ami nagyobb problémához vezethetne. Amint jelez egy érzékelő, mi máris indulunk és néhány percen belül kiérkezünk. Persze az a cél, hogy ebből minél kevesebb legyen és ennek érdekében együtt működünk a gyár tűzvédelme mellett szinte az összes szervezeti egységgel.”
Az Audis tűzoltóknak akad dolga bőven, ugyanis naponta 400-500 eszközt ellenőriznek. Minden nap folyik az elméleti és gyakorlati képzés, és félévente az elsajátított ismeretekből vizsgát is tesznek.
Noha több a veszélyforrás a motor- és járműgyártásban, mégis kevesebb a konkrét tűzeset, mint a gyár kapuin kívül. Ugyanakkor szoros az együttműködés a városi tűzoltókkal: ha kell a hivatásosok segítséget tudnak nyújtani a gyáron belül és van, hogy a létesítményi tűzoltóság tagjai vonulnak a kerítésen túlra.
A négykarikás vállalatnál naponta húsz tűzoltó van készenlétben, ebből tizenhatan a gyár területén teljesítenek szolgálatot, négyen pedig a Logisztikai központban. Mivel hatalmas a gyárterület és a legfontosabb a gyors és hatékony elsődleges beavatkozás, ezen két helyszínen állandó ügyeletet biztosítunk.”
A tűzoltóság egy csarnokszellőztető ventilátort is készenlétben tart, amit már a hivatásos állomány is kölcsönkért. Nagyobb tűzesetnél, jelentős füstképződésnél komoly segítséget jelent az 1 millió köbméter per óra légszállítás, ami biztosítja, hogy a beavatkozást végzők füstmentes területen hatékonyabban és biztonságosabban tudjanak dolgozni. Az Audis lánglovagok a térségben is egyedülálló járművel rendelkeznek, amit néhány éve szereztek be, válaszként az akkumulátor technológia, az elektromos járműgyártás kihívásaira.
Nem szabad elfelejteni, nem csak akkor lendülnek akcióba tűzoltóink, amikor lángok csapnak fel, hanem akkor is, ha valaki bajba kerül. „Az olyan pillanatokért érdemes felvenni az „egyenruhát”, mely során segíteni tudunk bajba jutott embertársainkon.” -emelte ki Zsolt. A bevetések alkalmával elengedhetetlen a jó állóképesség. Kollégánk a hivatásos csapattal számos versenyen vett részt az elmúlt két évtizedben. Többször volt megyei tűzoltósport versenyeken első helyezett, az országos megmérettetésen pedig hatodik helyezést ért el egyéni összetettben. Ezen kívül képviselte már hazánkat Csehországban és Iránban is.
„Zsolt személyében olyan kollégával dolgozhatunk együtt, aki belső hajtóerőből teljesíti feladatait és munkáját hivatásként éli meg, szervezetünk egyik szilárd pillére. Több mint 20 éve követem pályáját és ezen idő alatt számtalanszor bizonyította rátermettségét és hozzáértését.” – foglalta össze véleményét a tűzoltóság parancsnoka, Tolnai László.