Első ízben rendeztek az Audi Hungariánál ESG Experience Day-t, ahol munkatársaink megismerkedhettek a napjainkban egyre inkább fontossá váló, sőt, a vállalatokra kötelező érvényű környezeti, szociális és vállalatirányítási irányelvekkel és kezdeményezésekkel. A rendezvény célja, hogy munkatársainkhoz az ESG komplexitását közelebb hozza, megmutassuk nekik, hogy milyen területeken aktív már a vállalat, és érzékenyítsük őket a kihívásokra és a számos lehetőségre fejtette ki Gregor Wenk, az Audi Hungaria ESG Strategy &Management területéért felelős vezetője.
„Mi vagyunk az Audi Hungaria. És szeretjük a jövőnket.” Ezekkel a mondatokkal kezdődött a Pipacs rendezvénytérben a felvezető film, ami már elővetítette az élménynap tartalmas programját.
A hallgatóság érdekes panelbeszélgetéseken tájékozódhatott azokról a kezdeményezésekről, melyekre már évek vagy akár évtizedek óta nagy hangsúlyt fektet a vállalat. Így elsőként a környezetvédelem, az ESG talán leginkább kézzel fogható területe került a téma fókuszába. Dr. Torma András, az Audi Hungaria környezetvédelmi szakreferense, egyben a Széchenyi István Egyetem tanszékvezető egyetemi docense beszámolt arról, milyen erőfeszítéseket teszünk a dekarbonizáció égisze alatt, ahol az Audi márka komoly vállalásának kell eleget tennünk, miszerint 2025-től az összes gyártótelephely CO2-semlegesen működjön.
„Az Audi Hungaria ezt a célt már 2020-ban elérte, azóta gyárunk energiaigényét nagy részben certifikált, zöld forrásokból fedezzük, ahol pedig nincs lehetőség zöld energia felhasználására, ott nemzetközileg elismert projekteket támogatunk karbonkreditek megvásárlásával, így járulva hozzá akár a világ másik felén a globális kibocsátás csökkenéséhez.” – magyarázta a környezetvédelmét munkájában és személyesen is szívén viselő kollégánk.
Modern energiastratégiát követünk, új napelemparkkal bővítjük fenntartható energiarendszerünket és új energiaforrásokkal kísérletezünk annak érdekében, hogy a ma nehezen dekarbonizálható területeket is zölddé tegyük. Szakértőinktől megtudtuk azt is, hogy az olyan, otthonunkban is ismerős intézkedések, mint az energiatakarékos LED-izzók is akár -1 C fokot jelentenek gyártócsarnokaink hőmérsékletében a nagy nyári hőségben.
A panelbeszélgetések sorában egészen más vizekre eveztünk, az egészségmenedzsment, a személyzeti fejlesztési stratégia és a munkaügy területeiről érkező szakértőink meséltek őszinte lelkesedéssel és elhivatottsággal projektjeikről, így máris megtapasztalhattuk, mennyi emberi színezete van az ESG témakörének, pedig még a rendezvényprogram felénél sem jártunk. Az ún. gender pay gap, azaz a fizetési eltérések a nemek között azonos munkakörben végzett munkáért, a szociális védelemre vonatkozó juttatások meg nem léte vagy megléte csak egy-egy az objektíven mérhető pontok közül. Czipf Henriett hangsúlyozta, hogy az ESG-n belül számos mutató esetében vannak még kihívások a hatékonyság mérésére, de ezeket lépésről lépésre megoldják.
„Úgy gondolom, hogy ezáltal egy ESG-t értő közösséget tudunk kialakítani vállalatunknál.” – mondta, hangsúlyozva, hogy a social, azaz társadalmi irányelvek nem csak a közösségekkel, hanem belső érdekelti csoportjainkkal, azaz munkatársainkkal való törődést is jelentik. E gondolatok pedig maximálisan egybecsengtek Michael Breme szavaival, aki a munkaerőt, munkatársaink egészségét a vállalat legfontosabb erőforrásának nevezte. Ehhez az egészséghez pedig a fizikális jóllét mellett a mentális jóllét is hozzátartozik, amiről az Audi Hungaria kiválóan működő egészségmenedzsment területe gondoskodik a hétköznapi ellátáson túl olyan kezdeményezésekkel is, mint a Lélekmentő Hét, a Legfittebb Munkahely Kihívás, oltási kampányok vagy éppen az Újraélesztés Világnapja alkalmából rendezett elsősegély workshopok.
Az emberi tényező mindenhol jelen van, még az olyan, elsőre szigorúan a gyártási folyamatokhoz nélkülözhetetlen anyagok és szolgáltatások megvásárlására specializálódott területen is, mint a beszerzés. Verasztó Gergő kollégánk mesélt az AUDI AG-nál 2022-ben indult kezdeményezésről, vagyis a társadalmi vállalkozások ellátási láncaikba történő integrálásról. Így ismerhettük meg a színpadon meghívott külsős vendégként a székesfehérvári Hatpöttyös Éttermet 12 évvel ezelőtt elindító és azóta is működtető Hermann-né Dr. Nagy Veronikát, aki értelmileg sérült vagy megváltozott munkaképességű fiataloknak teremt munkalehetőséget. Éppen az Audi Hungaria 30 éves jubileumi eseményén, szinte szó szerint ország-világ előtt bizonyíthatták, hogy ők is képesek magas szinten kiszolgálni egy nemzetközi szintű esemény catering igényeit, és csattanós választ adtak arra is, hogy bizony a hatpöttyös katicák is tudnak repülni, ha hiszünk bennünk, és megkapják a lehetőséget a szárnyalásra.
„A Hatpöttyös mellett további 20-25 társadalmi vállalkozással kerültünk szorosabb kapcsolatba, így az Audi Shopban is kaphatók a social procurement tevékenységünk során beszerzett kézműves termékek.” – mesélte Verasztó Gergő, aki még azt is hozzátette, hogy ez már az utánrendelt árukészlet, mert a kollégáink körében nagyon népszerű a kezdeményezés.
Kontrolling és Reporting területeink az ESG kapcsán jelentkező jelentéstételi kötelezettségről osztottak meg érdekességeket. Hanesz Melindától megtudhattuk, hogy mely szempontokat kell figyelembe venniük a tervezés során, így a jelen gazdasági környezetben oly fontos költségtudatosság mellett középtávon egyéb nézőpontokat is vizsgálnak. „Így lehet, hogy egy külföldi, nagy nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakember a diverzitás, a szakmaiság növelésével, a különböző nézőpontok behozásával bár néhány esetben magasabb költséggel járhat, de több előnnyel is. Szép kihívás tehát, hogy illesszük be az ESG szempontrendszerét a pénzügyi, gazdasági gondolkodásunkba.”
Brenda Klein az ESG jelentéstétel mindennapi munkájába adott betekintést, ahol a csapata karöltve dolgozik az IT-vel az egyre nagyobb automatizáltságfokú digitális megoldásokon. A digitalizálás célja, hogy segítse a keletkező ESG-adatmennyiségek minél hatékonyabb kezelését, valamint átláthatóvá, kereshetővé és bármikor összeállíthatóvá tételét. „Még csak az út elején járunk, sok munka vár ránk, hiszen tovább kell bővítenünk az ESG-adatokkal kapcsolatos know-how ismereteinket és az ESG-digitalizáció mértékét. De úgy gondolom, hogy az Audi Hungariára egy kicsit kevesebb munka vár, mint a Konszern sok más vállalatára, amelyek még csak most indulnak el ezen az úton. Átlagon felülinek tartom a vállalat teljes ESG IT csapatának nagymértékű elkötelezettségét, kitartását és agilis rugalmasságát, így hihetetlenül büszke vagyok az egész csapatra.”
Achim Grewe, a Pénzügy, IT, Beszerzés és Compliance területekért felelős igazgatósági tagunk összegezte az öt panelbeszélgetések tanulságait, kiemelte a Győrben rendelkezésre álló kiváló feltételeinket arra, hogy az ESG irányelveket zökkenőmentesen, vevőinkre terhelt plusz költségek nélkül ültethessük át mindennapjainkba olyan döntések meghozatalával, melyek hosszú távon jövedelmezőek, valamint ökológiai és társadalmi szempontból is megfelelőek.
Az úgynevezett ESG Space keretében a résztvevők interaktív programokra is regisztrálhattak, ahol az Audi Hungaria szakértőivel közösen dolgozhattak. Az ESG Space E-hez tartozó részében munkatársaink interaktív foglalkozáson vehettek részt a MISSION: Zero környezetvédelmi program négy pillérével kapcsolatban, vagyis megismerhették a dekarbonizáció, a víz- és erőforrásgazdálkodás, valamint a biodiverzitás kérdéseit; az utóbbi esetében még az Audi Hungaria területén termelt mézet is megkóstolhatták. A szomszédos teremben adatgyűjtési játék keretében azt szimulálták a kollégáink, milyen nehéz egy hozzánk hasonló nagyvállalat ESG adatait megtalálni, összegyűjteni, majd szintetizáltan beszolgáltatni. Akinek pedig kártyázni támadt kedve, az AHAM – Audi Hungaria Aktívan a Munkában érzékenyítő tréningjén ezt is megtehette, igaz, nem mindig fair játékszabályok mellett, ami azt tanította meg a munkatársainknak, mennyire fontos a közösség befogadó hozzáállása és az elfogadás.
És hogy miként lát minket és az autóipart környezetünk? Erről és a klímaváltozásról adott humoros, de annál átfogóbb képet Litkai Gergely, Karinthy-gyűrűs humorista, aki nem mellesleg fenntarthatósági szakértő képesítéssel is rendelkezik. Néha hasunkat fogva a nevetéstől választ kaphattunk olyan kérdésekre is, hogy vajon van-e köze a Netfix-nézegetésnek a klímaválsághoz, vagy hogy miként tudtak éveken át ugyanabban a pantallóban aratni menni egy évszázaddal ezelőtt, miközben mi minden szezonban új ruhát veszünk magunknak.
„A túlfogyasztás legfőbb oka a kultúra. Brutális nagy kihívás az autóiparban „többet tenni”, de csak így indulhatunk el a változás útján.” – foglalta össze műsora legfőbb üzenetét fellépő vendégünk.
Az első ESG Experience Day-t mozizás zárta, ahol egy dokumentumfilm-sorozaton keresztül betekinthettünk, milyen ESG-aktivitások valósultak meg a közelmúltban az Audi Konszernben. És ha már betekintés, a nap végére mindenki tudta és érezte, mit jelentenek az Audi Hungariánál az ESG betűk és ami mögöttük van.