Utazzunk kicsit vissza az időben, egészen 2020-ig, amikor az egész elkezdődött. Ekkor találkoztatok először a Revuelto projekt kapcsán. Kristóf, te az Audi Hungaria részéről, Silvio, te pedig az Automobili Lamborghini részéről vettél részt a két vállalat közötti szoros kapcsolat kiépítésében.
Kristóf: Silvióval már a kezdetektől fogva nagy szerepet játszottunk az együttműködés megtervezésében. Az első hónapokban az Audi és a Lamborghini közötti szilárd és fenntartható kapcsolat kiépítésére összpontosítottunk és ehhez egyedi stratégiákat dolgoztunk ki. Illetve, olyan munkafolyamatokat, amelyek hosszú távon megalapozhatják a közös munkát.
Ahogy a jelenlegi helyzet is mutatja, sikeresen véghez vittük, amit elterveztünk és erre rendkívül büszkék vagyunk!
Silvio: Kristóffal nagyon sokáig és sokat dolgoztunk együtt a pilot projekten, folyamatoskapcsolatban voltunk, akkoriban szinte óránként beszéltünk egymással.
Ez a szoros kapcsolat elengedhetetlen volt a két vállalat közötti együttműködés elindításához. A projekt elején nem volt könnyű dolgunk, hiszen ki kellett dolgoznunk egy stratégiai és kapcsolati struktúrát. A műszaki témák megoldása volt a legfontosabb, de a kulturális különbségekkel is foglalkoznunk kellett.
Ami még nagy büszkeséggel tölt el, hogy sikerült lefektetnünk a megfelelő alapokat, és azt hiszem, bátran mondhatom, hogy jelenleg mi vagyunk a híd a két vállalat között.
Egy nem mindennapi szakmai koncepció részesei vagytok. Hogyan született meg a csereprogram ötlete? Hogyan indult útjára és hogyan vágtatok bele ebbe a kalandba?
Silvio: Kristóf és a győri csapat pont Olaszországban voltak.
Már az első találkozás is nagyon izgalmasan telt – közvetlenül a Covid után – végre személyesen is egyeztethettünk, nem csak az online térben.
Egy hosszú nap után elmentünk együtt vacsorázni és természetesen (akarva akaratlanul) a munka is szóba került. Azon gondolkodtunk, hogyan tudnánk lehetővé tenni, hogy kibővítsük és a következő szintre emeljük az együttműködésünket. Az egész csereprogram koncepciója ekkor, ebből az ötletből indult el.
Először hosszadalmasnak és bizonytalannak tűnt a folyamat, de ahogy haladtunk előre, kezdett izgalmassá és egyre inkább „természetessé” válni, minden zajlott a maga rendjében. Aztán az egyik héten hirtelen már azzal szembesültem, hogy pár nap múlva tényleg elköltözöm! A családom is velem tartott, izgalmas pillanat volt ez számunkra.
Kristóf: Eleinte úgy tűnt, a program jóváhagyására való várakozásnak sosem lesz vége, hiszen az engedélyezési folyamat nagyon hosszadalmasnak bizonyult., különösen a végső megerősítés. Ez persze nem meglepő, hiszen ez az első ilyen együttműködés az Audi Hungaria és a Lamborghini történetében.
A költözés egy kicsit kaotikus volt számomra. A feleségemmel októberre terveztük az esküvőnket, de nekem már szeptemberben Bolognában kellett lennem. Szerencsére néhány apró változtatással mindent meg tudtunk oldani. A feleségem az esküvő után csatlakozott hozzám Olaszországban. Minden sokkal könnyebb így, hogy itt van velem.
A mindennapi környezet mellett a legnagyobb változást valószínűleg a munkaterület és a munkafeladatok jelentik. Jelenleg mi a fő feladatkörötök? Továbbra is dolgoztok együtt?
Silvio: Az Audi Hungariánál én koordinálom a Lamborghini-minőségbiztosítási projekteket és az ehhez kapcsolódó feladatokat. Műszaki és projektmenedzsment oldalról követem a beszállítókkal kapcsolatos eszkalációs és pénzügyi témákat. Ezzel egy időben pedig betekintést nyerhetek az Audi Hungaria mindennapi folyamataiba és tanulhatok belőlük. Ez egy értékes lehetőség arra, hogy megismerjem az itteni kollégákat és bővítsem a szakmai tudásomat.
Ezen felül az SCC team jövőbeli projektjein is dolgozom, ahol az a célunk, hogy a Shared Competence Center szolgáltatásainkat a Volkswagen Konszern más márkáira is kiterjesszük. Véleményem szerint ez az egyik legérdekesebb feladatkörünk jelenleg, ami komolyversenyelőnyt is jelent az Audi Hungaria számára.
Mostanában kevesebbet dolgozom együtt Kristóffal, de még mindig tartjuk a kapcsolatot. Naponta cserélünk információkat az új és régi témákról, valamint megosztjuk egymással az Audihoz és a Lamborghinihez kapcsolódó trükkjeinket és tippjeinket.
Kristóf: Akkor érkeztem a Lamborghinihez, amikor a V12 Revuelto projekt termékjóváhagyási folyamata lezárult. Jelenleg abban a szakaszban vagyunk, amikor az ügyfelek néhány héten belül megkapják új autóikat, és folyamatban van az utolsó bemintázások lezárása. Az én felelősségi körömbe tartozik az alkatrészekkel kapcsolatban felmerülő, minőséget érintő változások eszközölése, problémák kezelése, együttműködve a beszállítókkal és egyéb belsős szakterületekkel.
Mivel teljes mértékben átvettem Silvio feladatait és felelősségi körét, gyakran fordulok hozzá tanácsért és segítségért. Ő volt az, aki lebonyolította a V12-es motor termékjóváhagyási folyamatát, így alaposan átlátja a dolgokat, így bármikor tud segíteni nekem. Nem csak szakmai a kapcsolatunk, nagyon jó barátság is kialakult köztünk, így már nem csak a munka köt össze minket.
Milyen új készségeket tudtatok elsajátítani a cégnél, ahol jelenleg dolgoztok? Kristóf, vannak olyan ismereteid, amelyeket győri munka során szereztél és most Bolognában is tudsz alkalmazni?
Silvio: Az Audi és a Lamborghini sok szempontból különbözik egymástól, például a termékek és a munkatársak száma tekintetében. Az Audi Hungaria a maga tizenkétezer alkalmazottjával gyakorlatilag egy város a városban, míg a Lamborghininél csak körülbelül kétezren dolgoznak.
A legnagyobb különbséget számomra, a struktúra és a munkatársakkal való interakció jelenti.
A Lamborghininél el kellett sajátítanom azt a képességet, hogy priorizálni tudjam a feladataimat, meg kellett tanulnom, hogyan döntsem el, mi az, ami nagyon sürgős, és mik azok a dolgok, amelyekre több időm jut.
Az Audinál a projektmenedzsmenttel kapcsolatos képességeimet kell jobban előtérbe helyeznem. Itt több ember dolgozik, ami azt jelenti, hogy bizonyos értelemben több „szűrő” van, vagyis az információ különböző kollégákon halad át és a szerepek több résztvevő között oszlanak el. Ezáltal több időt tudok szánni a tervezésre, az ütemtervek kidolgozására és a megvalósítás irányítására. A Lamborghininél a reakcióidőnek bizonyos esetekben gyorsabbnak kell lennie, mivel a vállalati struktúra kevesebb elemből áll.
Kristóf: Teljes mértékben egyet tudok érteni Silvióval. Az Audi Hungariánál egy projekt során nagyobb mozgásterünk van, más a felelősségi körök felosztása. Itt Olaszországban jelenleg egy egész motorért vagyok felelős, amihez teljesen új készségekre van szükség. Ugyanakkor hasznosítani tudom a műszaki tudásom is, illetve a „németes”, analitkus gondolkodásmódomat, amelyet Győrből hoztam.
A műszaki vonatkozáson túl a személyes menedzsmenttel kapcsolatos készségeimet is fejlesztenem kellett, hiszen a projektcsapattal és a technikai lebonyolítást, analízist végző területek embereivel együtt dolgozunk. Ez a munkafolyamat jelenti számomra a legnagyobb kihívást, mivel a munkafolyamatokat magas szinten kell koordinálni és feladatokat delegálni a felelős területek között.
Silvio, korábban említetted a kulturális különbségeket, amelyek a két vállalat között előfordulhatnak. Tapasztalsz ilyesmit a mindennapok során? Hogy megy a munka az új csapattal, amelynek tagja vagy?
Silvio: Kicsit meglepett, hogy ez a két kultúra valójában mennyire közel áll egymáshoz. A munkanapok majdnem ugyanúgy néznek ki, talán a munkaidő más egy kicsit – Olaszországban például több időt fordítunk az ebédre. Itt Győrben egy hatalmas közösség része vagyok, nem tudok minden munkatársammal napi szinten találkozni, de így is rengeteg kollégával dolgozom együtt.
A magyar emberek nagyon nyitottak és befogadóak, jó érzés ennek a csapatnak része lenni és nagyon élvezem az itt töltött időt.
A győri csapattal remek a kapcsolatom, munkaidőn kívül is szoktunk néha találkozni. Könnyen és hatékonyan tudunk együtt dolgozni, mindig érzem a támogatásukat.
Kristóf: Igen, az ebédidő teljesen más itt a Lamborghininél, mint odahaza. Több időt fordítunk az étkezésre. (nevet) Azt hiszem, ez egy kulturális kontraszt. Itt Olaszországban különösen nagy a hangsúly az étkezési kultúrán.
Az olasz vállalati kultúra eltér az Audi Hungariára is jellemző némettől, úgy érzem, a magyar valahol félúton helyezkedik el az olasz és a német munkamorál között, így össze is köti őket.
Ahogy Silvio is említette, a munkaidő kicsit eltér. Itt a Lamborghininél több időt töltünk az irodában, de ezt nem bánom. A csapat fiatalos, ambiciózus és keményen dolgozik, emellett pedig rendkívül befogadóak és kedvesek, így könnyen be tudtam illeszkedni. Segítenek a nyelvi akadályok leküzdésében, amikor én is ott vagyok, mindenki átvált angolra. Előfordul, hogy a megbeszélések olaszul is zajlanak, azonban már dolgozom az olasz nyelvtudásomon.
Vessünk egy pillantást a teljes képre. Mit gondoltok, miért fontos ez a change program az Audi Hungaria és az Automobili Lamborghini számára?
Kristóf: Véleményem szerint ez a közös munka olyasvalami, amiből mindkét cég profitálhat. Arra törekszünk, hogy tovább erősítsük ezt a közös együttműködést, és további szolgáltatásokat biztosítsunk a Lamborghini számára, valamint támogatást nyújtsunk a győri oldalról a projekteknek, építve az együttműködés szinergiáit. Az is egy fontos előny, hogy a Lamborghinivel való közös munka egészen attraktív a győri kollégák számára is.
Silvio: Egyetértek Kristóffal. Az együttműködés erősíti mindkét vállalat folyamatait, mivel így lehetőség nyílik a szakmai tudás fenntartására és megosztására, az aktív kapcsolatok kiépítésére, globális tapasztalatok cseréjére és új gondolkodásmód elsajátítására.
Mindkét fél számára lehetőséget nyújt a folyamatos fejlődésre, szerintem ez a program egyik legfontosabb része.
Ez többről szól, mint két vállalat közös munkája, ez sokkal inkább egy munkatársak közötti együttműködés, ahogy azt Kristóffal való barátságunk is mutatja.