A baleseti gyakoriság értéke az Audi Hungariánál 2,2, azaz csaknem 12.000 főt foglalkoztató vállalatunknál az évi 300, minden apróbb horzsolást is magában foglaló balesetek 10%-a jár munkanapkieséssel. A benchmarkértékű, kimagaslóan jó statisztikák miértjét Rozman Tamás, a Munkabiztonság/Kémiai Biztonság terület vezetője a konszernbeli kultúrában, a tapasztalatok átadásában, a munkatársak együttműködésben, fegyelmezettségében, proaktivitásában és a szakterület elhivatottságában látja.

„Szeretném kiemelni, hogy bár az sok adminisztrációs feladattal is jár, a munkabiztonságot nem lehet az irodából megteremteni. Szakterületünk munkatársai együtt élnek az általuk támogatott területtel, valódi, használható támogatást nyújtanak, jelen vannak.” – kezdi Rozman Tamás, aki 1998-ban érkezett munkavédelmi szakmérnökként az Audi Hungariához, és 2010 óta tölti be jelenlegi tisztségét. Tamásnak az évtizedes ismeretei mellett konszernszintű, átfogó rálátása is van a szakmájára, három évig koordinálta a konszern gyárainak munkabiztonsági tevékenységét Mexikótól Németországig. Tapasztalatait nem csak vállalatunknál kamatoztatja, a budapesti Műszaki Egyetem oktatójaként a munkabiztonsági képzésben is szerepet vállal, emellett a Munkavédelmi Képviselők Országos Fórumának előadója.
Ahogy fejlődött a technológia, és a szabályozói környezet is szigorodott, úgy épült fel az Audi Hungariánál szigorú német szabályozási alapokon, és nőtt mára 17 főt foglalkoztató területté a munkabiztonság. 2022-től a kémiai biztonság is feladataik közé tartozik, mivel felismerték, hogy a vegyianyagok munkakörnyezetre és emberi egészségre gyakorolt lehetséges veszélyeivel fokozott tudatossággal kell foglalkozni.
A többnyire szakmérnökökből álló csapat a munkavédelmi törvény előírásainak megfelelően látja el feladatait, melyek közé a biztonságos, egészséges munkavégzés feltételeinek megteremtése mellett az oktatás, érzékenyítés is hozzátartozik.
„Kockázatértékelés keretében minden egyes tevékenységünk veszélyeit felmérjük, kiszámoljuk a balesetek bekövetkezésének valószínűségét, azaz a kockázatot. Veszélyfajtákat azonosítunk, melyek kiterjednek a mechanikai veszélyektől az olyan környezeti hatásokra is, mint a zaj, világítás, légszennyezettség, de a közlekedési biztonságra is hangsúlyt fektetünk. A projektek tervezésétől az engedélyezési eljárásokig támogatjuk folyamatainkat. Komplex feladatunk a motiváció megteremtése, fenntartása, jól megválasztott kommunikációs eszközökkel ösztönözzük a megfelelő munkavállalói magatartást. Kicsit olyan ez, mint a szülői nevelés, ahogy egy családban a gyerekek, úgy itt, a munkahelyen is szükség van a kollégáink partnerségére. Büszkén mondhatom, hogy ebben az audisok kiválóra vizsgáznak.”

Az üzemi tanács és a szakszervezet mellett a munkabiztonsági témában is működik munkavállalói érdekképviselet, a Munkavédelmi Bizottság képviselőit a munkatársak választják. A testület elnöke Németh Ervin, aki 1997-ben csatlakozott vállalatunkhoz, és a járműgyári szereldében dolgozik termeléstámogató műszaki oktatóként. Ervin munkásságának és a vállalati munkavédelmi erőfeszítések elismeréseként 2024-ben a Munkavédelmi Képviselőkért Alapítvány Főcze Lajos díját vehette át, idén pedig felkérték az alapítvány kuratóriumi tagjának, amit tisztelettel el is fogadott.
„2003-ban választottak meg a TT járműösszeszerelés munkatársai először képviselőnek. 2009-ben lehetőségem adódott egy szakirányú technikusi képzés elvégzésére, 2019 óta pedig a Képviselő Bizottság elnöki tisztét töltöm be. Így tudom támogatni a munkatársak érdekeit munkavédelmi és munkaegészségügyi témában. Ebben a munkában nagyon fontos a szoros együttműködés a munkabiztonság szakterületével, valamint az egészségmenedzsment munkatársaival. A munkatársaim és vezetőm támogatása nélkül nem tudnám ezt a munkát megfelelő minőségben végezni.”
Itt, a járműgyárban más a munkavégzés jellege, mint a motorgyárban: több a kéz és fej fölötti munkavégzés.
„Fokozottan oda kell figyelnünk munkatársaink biztonságára, így jó pár éve már nem csak a megtörtént esetekre hozunk intézkedéseket, hanem több energiát fektetünk a balesetek megelőzésére, hiszen egy baleset is pont eggyel több, mint kellene. Célunk természetesen az, hogy amennyit csak tudunk, előzzünk meg.”
Milyen intézkedések rejlenek a járműgyár jó munkabiztonsági eredményei mögött?
„Havonta 2-3 alkalommal tartott bejárások során ellenőrizzük a berendezések, tárolók állapotát, workshopokon veszünk részt, ahogy jelenleg a Q3 utódmodell felfutásával kapcsolatos folyamatok áttekintésére is. Itt megvizsgáljuk, szükséges-e valamin – eszközön, folyamaton – változtatni az optimális munkavégzéshez. A CUPRA Terramar felfutásánál is így támogattuk a termelést. Úgy gondolom, a vállalati profit szempontja egybecseng a munkatársak védelmével, így a megelőzéssel.”

A munkahelyi Munkavédelmi Bizottságban Ervin 13 képviselőtársa mellett helyettesével, Güttel Norbert motorgyári technikussal dolgozik szoros együttműködésben. Jó a munkamegosztás, hiszen Norbert közel 30 éves szakmai múltja révén is kiválóan rálát a hajtásgyártás területére. 1997-ben érkezett az Audi Hungariához, munkavédelmi képviselőként immár a negyedik ciklusát tapossa, ahogy fogalmaz.
„Akkoriban teamkoordinátorként dolgoztam, biztosan a kollégáimmal közös tisztelet és elfogadás is az egyik oka volt, hogy felkértek a képviselői szerepre. Én még voltam sorkatona, valószínűleg a hadseregből hozom a rendszeretetemet és a szabálykövető magatartást, főleg, ha ez a saját érdekünkben történik.”
A motorgyár baleseti statisztikái konszernszinten is kimagaslóan jók. Mekkora munka alapozza meg a kiváló eredményt?
„Folyamatosan monitorozzuk a munkafolyamatainkat, keressük az eltéréseket az előírásokhoz, a területi kockázatértékeléshez képest. Felderítjük a veszélyforrásokat, alaposan kivizsgálunk minden balesetet, és nagy hangsúlyt fektetünk a jó gyakorlatok bevezetésére. Emellett a motorgyári munkában kisebb az odacsukás- vagy vágásveszély, a törzsgárdánk 20-25 éves tapasztalattal rendelkezik, a gyártósorok is régóta ismertek számunkra. A transzformáció időszakában persze mi is új kihívásokkal szembesülünk, az e-hajtások gyártási folyamatai, az új sorok mind újdonsággal bírnak, dicsérendő a munkatársak együttműködőkészsége.”
A Munkabiztonság minden évben pályázatot hirdet, ilyen módon is ösztönzi a munkatársak ötletein alapuló jó gyakorlatot. A motorgyárból hagyományosan sok kezdeményezés érkezik, ahogy te is szerepeltél már sikeresen a versenyen.
„10 éve a havi munkabiztonsági oktatási témák egységesítésére beadott javaslatomat valósították meg, azóta vállalati szinten minden hónapban azonos témában zajlik a tájékoztatás, ma már elektronikus formában. Most a mágneses vándortáblák ötletével álltam elő, melyeket a balesetek megelőzésében használunk figyelemfelkeltésként. Egészen egyszerű a mechanizmus, miszerint könnyedén elsiklunk az állandó, megszokott információk fölött, mivel azonban a táblákat újra és újra áthelyezzük, könnyebben magukra vonják a munkatársak figyelmét, és figyelmeztetik őket adott esetben a botlás, csúszás, vágás, fejbeütés veszélyére, illetve a megfelelő védőeszközök használatára. Ne kapkodjunk, legyünk elővigyázatosak, hogy mindenki épségben mehessen haza a nap végén. Ennél nincs fontosabb.”