23/05/03

Szautner Endre húsz éve biztosítja az alkatrészek minőségét a gyártósor mellett

Több mint húsz éve áll a csúcskategóriájú járművekbe kerülő alkatrészek százezreit előállító gyártósor mellett Szautner Endre, az AUDI HUNGARIA Zrt. munkatársa, s több mint húsz éve gondoskodik arról, hogy tőle csak hibátlan, minden előírásnak megfelelő munkadarabok kerüljenek át a szereldében dolgozó kollégáihoz. Az autóktól szabadidejében sem tud elszakadni, fiatal kora óta versenyez, mégpedig Trabantokkal. 

Mikor kezdett el dolgozni az Audinál? Melyik részlegen?

2001. január 8-án óta dolgozom a cégnél. Az R4-es szereldében kezdtem, csapágyazás, hajtókar- és dugattyú-összeszerelés volt a feladatom. Három évig végeztem ezt a munkát, majd az úgynevezett végátvételre kerültem. Ez azt jelenti, hogy a legyártott motorblokkokat kellett átvizsgálnunk, mielőtt azok a szereldébe kerültek volna. Tulajdonképpen ezt csinálom a mai napig, igaz, az évek során sokat változott a technológia, fejlődtek az általunk használt eszközök.

Hogyan történik a munkadarabok vizsgálata?

Teljes körű diagnosztikát végzünk, minden kritikus pontot feltérképezünk. Megvizsgáljuk a furatokat, meneteket, a szelepeket, kengyeleket, ki kell szűrnünk a legkisebb öntéshibát is. Mindennek megfelelő méretűnek, állapotúnak kell lennie, csak tökéletes, sérülésmentes munkadarabok kerülhetnek át a szereldébe.

Milyen berendezések, milyen technológia segíti a munkát?

Természetesen kapunk egy részletes leírást arról, hogy milyen vizsgálatokat szükséges elvégeznünk, és ezeket különböző gépek segítik. A hengerfalat IPS-kamera pásztázza végig, ami megmutatja, megfelelő-e a megmunkálás, van-e benne sérülés, kiderül, ha esetleg hibás a bevonatolás. Endoszkópos vizsgálatot is folytatunk, ezzel főleg a forgácsmaradványokat lehet kiszűrni. Ezenkívül nyomáspróbát is végzünk, hogy a terhelés alatt jelentkező problémák is felszínre kerüljenek. Az évek során az ember megtanulja, mire kell figyelni, hol vannak a buktatók. Felelősségteljes munka, precizitást és nagy odafigyelést igényel. Az elmúlt két és fél évben az R5-ös öthengeres motorblokk megmunkálását ellenőriztük, ami egy viszonylag kisebb darabszámban készülő termék, ugyanakkor nagy igény mutatkozik iránta a piacon.

Mennyire együttműködő a csapat?

Mondhatom, hogy nagyon jó csapatban dolgozom, minőségi munkát nem is lehet másként végezni. Ha kell, kisegítjük egymást, hogy tartani tudjuk a tempót. Mivel folyamatos műszakban dolgozunk, egyeztetünk egymással a hétvégékről, a szabadságokról is, már jól összeszokott csapat vagyunk.

Úgy tudom, munka után, a szabadidejében sem szakad el az autóktól…

Mióta az eszemet tudom, imádom az autókat, így nem csoda, hogy rögtön a jogosítvány megszerzése után versenyezni kezdtem. Egy volt kollégámtól sikerült megvásárolnom egy használt Trabantot, 1985-től a navigátortársammal együtt ezzel vettünk részt szlalomversenyeken, illetve indultunk a dunántúli túraosztályban. Két év után sikerült előrelépnünk és bekerültünk az országos bajnokság második osztályába.

Szautner Endre verseny közben

Milyen volt az akkori versenyautó?

Abban az időben nem telt külön versenygépre, ezt az autót használtam a hétköznapi közlekedésre is. Persze át kellett alakítani, hogy megfeleljen a versenyelőírásoknak, az ülések, a belső merevítő védőcsövezés, a speciális biztonsági öv és még jó néhány egyéb alkatrész a versenyszabályokhoz is igazodott. Ebben a kategóriában országúti és gyorsasági szakaszok egyaránt voltak, de előfordult az is, hogy földútra jelölték ki a pályát. Szép eredményeket értünk el ebben az időben, szinte minden futamon pontszerző helyeken végeztünk.

Soha nem is versenyzett más típussal?

De igen, 1990-ben sikerült egy összetört széria Zsigulit szereznünk, amit teljesen felújítottunk. A jelenlegi autóm ismét Trabant, melynek karosszériája 1988-as, csak a motort turbóztuk fel 26 lóerőről 45-re, de én már nem is vágyom nagyobb sebességre, nagyobb teljesítményre.

Ki finanszírozta a versenyeket?

Főként saját zsebből költöttem az autóra, az alkatrészekre, a versenyekre. Ennek az intenzív időszaknak aztán vége lett, a családalapítás, a gyerekek kerültek a figyelem középpontjába, az autózás egy jó időre háttérbe szorult, néha-néha szerelőként kerültem a csapatok közelébe.

De csak egy időre… Mikor kezdődött újra?

A kisebbik lányommal nyolc évvel ezelőtt megnéztünk egy szlalomversenyt, és annyira tetszett neki is, nekem is, hogy felmerült: mi lenne, ha újra versenyeznék. Engem nem kellett sokáig biztatni, hamarosan találtam is egy utcai Trabantot, amit átalakítottam, hogy versenyzésre alkalmas legyen. Ezzel a járgánnyal vettem részt hat éven keresztül a bakonyszentlászlói szlalombajnokságon.

Sikerült újra visszahozni a régi érzéseket?

Természetesen nagyon élvezem, hogy újra a volán mögött ülhetek, és szép eredményeket is elértem az utóbbi években. Többször voltam dobogós, három évvel ezelőtt a Rábaringen a Metabond amatőr bajnokságán öt kilométeres minisprintben megszereztem az első helyet. 2021-ben ez utóbbi kategóriában is bajnokok lettünk a társammal, és nekem a mini változatban is sikerült megőriznem az előző évben kivívott egyéni elsőségem. A koronavírus-járvány engem is elért, eléggé súlyosan megbetegedtem, így egy darabig megint le kellett mondanom a vezetésről. De amikor felépültem, ismét hoztuk az eredményeket, úgy szereztük meg a bajnokság harmadik helyét, hogy csak a szezon egy részében tudtuk gyűjteni a pontokat. Idén a második félévre vannak főként terveink, kifejezetten örülök, hogy a tervek szerint újra lesz Győrben is rali. A jövőre nézve a fő cél a kikapcsolódás, és remélem, hogy még egy ideig lesz alkalmam sikerre vezetni a jó öreg Trabantot.

Kapcsolat

Cím
AUDI HUNGARIA Zrt.
9027 Győr, Audi Hungária út 1.

Bejegyezve a Győri Törvényszék Cégbíróságán

Cégjegyzékszám
Cg. 08-10-001840

Telefon
+36 96 66 1000
+36 96 66 1001

If you have questions about Audi or our products but are not a journalist, please contact our customer service department at: audi.hu/contact

Amennyiben nem újságíró, és kérdése van az Audival, vagy a termékeinkkel kapcsolatban, kérjük keresse vevőszolgálatunkat az alábbi eléhetőségen:
audi.hu/hu/altalanos-informaciok/kapcsolat.html