Ami az Audinál történt az elmúlt években, az minimum kérdéseket vet fel. Olyan modelleken dolgoztak, amikből a folyamat végére valahogy elhomályosodott a prémium kategóriához méltó minőségérzetet. Számtalan ponton látom kérdésesnek az A5 szériát, az A6-ot és az új Q5-öt - épp azért nem is kaptuk meg a tesztautót, mert inkább leállították itthon a karrierjét. Bölcs a beismerés, van ilyen, csak most már a prémium kategória versenye sem szorítkozik az európai márkákra, és mindenki egyre kritikusabb, gyors lépések kellenek. Az új Q3 ez a lépés.
Kritikus első percek
Cibálom az ajtóbehúzót, lökdösöm a középkonzolt és nyomkodom a mennyezet paneljét. Adok még egy esélyt, hogy elbukjon és indokolatlanul még a kijelzőt is megnyomorgatom, de semmi. Ami a nagyobb modellekben kritikusan rossz, arról a Q3-ban az első másodpercben kiderül, hogy jó. Így indulok neki a Balaton-felvidéki túrának és az első tesztkilométereknek az új győri Audival, mert nem bízom benne. Az Audi majdem ugyanazt csinálta, mint a Mercedes az EQ szériával, csak velük ellentétben szinte azonnal eszméltek, és javítottak a kritikus pontokon.
Egy alsó hangon 17 millió forint felett kínált, presztízsmárka modellje nem teheti meg, hogy bénázzon az ügyfél keze alatt. Mi persze mindig sokkal többet szőrözünk ezeken a dolgokon, de csak miattatok, hogy nektek már ne kelljen. Az első perceken rengeteg múlik, és egyszerűen jobbnak kell lennie az elődnél. Ez már a harmadik kicsi Audi crossover, mármint SUV, hiszen már így hívják a klasszikus formájú kivitelt, hiszen van csapotthátú Sportback is. Győrben készül ez is, ez már tradíció, a fontosságát jól mutatja, hogy mellette Ingolstadtban is be kellett indítani a gyártását, különben nem készülne belőle elég.
| Modell | Teljesítmény kW/LE | Fogyasztás | Bruttó kezdő listaár (Ft) |
|---|---|---|---|
| Q3 SUV TFSI 110 kW S tronic | 110 (150) | 6 l/100km | 16 841 300 |
| Q3 SUV TDI 110 kW S tronic | 110 (150) | 5.3 l/100km | 17 969 060 |
| Q3 SUV TFSI quattro 150 kW S tronic | 150 (204) | 7.8 l/100km | 17 938 410 |
| Q3 SUV TFSI quattro 195 kW S tronic | 195 (265) | 8.6 l/100km | 21 169 120 |
| Q3 SUV e-hybrid 200 kW S tronic | 130 (272) | 0.3 l/100km | 19 320 890 |
Négy centivel hosszabb az elődjénél, de szinte minden dimenzióját megtartották. Ráhúzták az új audis dizájnt - itt teljes egységesítés megy - az osztott első és hátsó fényszórókkal együtt az apróbb ívekkel és hajlításokkal. Hiába belépőmodell, már ezen is azok a lámpák szerepelnek, amiknek változtatni lehet a nappali menetfény mintázatát. Ez ilyen geg meg érdekesség, ne a funkcióját keresd! Az első lámpák alsó szegmensei sok-sok millió mikrotükörből állnak, vagyis képet vetítenek, nem csak világítanak. Kitakarnak, sávokat világítanak meg fényesebben és 5 Celsius fok alatt hópelyhet vetítenek az autó elé. Ez ilyen audis high-tech, a kategóriában egyelőre teljesen egyedülálló - persze opciós.
Hajtások hatalma
Benzines, dízel és plug-in hibrid is készül belőle, az elektromos hajtásra ebben a méretben a Q4 e-tront ajánlja az Audi, hiába nem ezt a minőséget képviseli. A variációk lehetősége nagyon meglepő, 150 lóerős 1.5 TSI-vel és 2,0 literes TDI-vel kezd a sor, aztán ott a 2,0 literes TFSI is 204 vagy 265 lóerővel. Hogy mi? Egy pici SUV-ban ennyire bika kétezres motor? Nocsak, mintha elkezdődött volna egy jó időszak a belső égésű motorok terén! Aztán ott a Cuprákban bemutatott 272 lóerős rendszerteljesítményű, 1.5 TSI-re épülő PHEV is 120 kilométeres elektromos hatótávolsággal. Úgyhogy abban megegyezhetünk, hogy nincs alulmotorizálva.
A 150 lovas motorokhoz és a PHEV-hez nincs quattro hajtás, a többihez alapáron jár. Hétfokozatú s tronic, vagyis DSG jár mindegyikhez, a PHEV itt is kivétel a hat fokozatával - mivel az elsőt helyettesíti a hajtó villanymotor, ez mindegyik VW csoportos hibridben így működik. Ez a menetpróba még csak gyors hazai bemutató volt, nem teszt, így a kicsi benzineshez és a dízelhez volt szerencsém egy körre. Előbbi kicsit harmatosnak tűnt a 0,30-as légellenállású SUV-hoz, autópályán a 130-as tempóról gyorsítani már nem esett jól neki, alatta azért pont elég fürge.
A TDI ehhez is passzol, mint minden Audihoz, a hangja csak a benzineshez képest erősebb, a karaktere elég jó. Ezek a motorok viszont már mesze nem fogyasztásbajnokok, az EU regulációkkal legalább egy literrel megugrott az átlag valós használatban, ezzel már autópályán kocogva is inkább a 6,5 lesz a valós 100 kilométerenként, míg a kis benzines 7,5-8 litereket írogatott. Gyanítom, hogy az erős benzinesek majd vígan esznek 10 liter környékén, minden, amit alatta produkál majd, ajándék. Innen nézve egyértelműen a PHEV a bajnok, a 0,3 literes WLTP átlagot azért ne vegyétek komolyan, 120 kilométeres elektromos hatótávokkal ez nem valami reális, egzakt adat. Ilyen képességekkel simán lehet alapból villanyautóként használni, ha valaki csak ingázik vagy városban közlekedik, de persze, úgy is el tudja érni a 130 km/h-t.
Éles kés a fiókban
Szörnyen pontosnak tűnik a kormányzása így első körben, de a kormány formájával nem vagyok megelégedve, ahogy a vezetési pozícióval sem. Tiszta sor, hogy nem nekem gyártották és általánosan teljesen rendben van, csak érzem, hogy az erősebb változatoknál ez zavarni fog, ha rendeset szeretnék menni. Mindenesetre az összkép váratlanul jó - ez az előzőnél is rendben volt. Masszívan és pontosan fordul, fogja az utat, stabil, feszes, megvan benne minden, amit egy Audiban keresel. A nagyobbakhoz képest légiesebb és élesebb a rugózása, de van benne komolyság, sokkal nagyobbnak tűnik, mint amekkora. Jó vezetni, na! Egy kiváló csillapítású Audi keresztmotoros alapokon.
Külön tisztelem az Audiban, hogy megtartják a klasszikus tempomat-kapcsolót az új modellekben is, így az M7-en utazva is csak megnyomom a végét, és beállítja a tempót. Felette már egészen szokatlan a helyzet a kormány mögötti íves kezelőpanellel. Látszólag újra feltalálták a bajuszkapcsolókat, de működtetni pont ugyanolyan az irányjelzőt és a váltót, mint bármiben. Az ablaktörlőből egy fura kis tekerő lett, ami már csak azért sem szignifikáns kérdés, mert egyrészt az automata 90 százalékban majd megoldja jól, másrészt a mosás és az egyszeri törlés külön gombra került, ami ugyanott van az irányjelző kar végén, mint mondjuk egy Mercedesben. Szóval használatban nincs itt nagy újragondolás, de a megvalósításban vannak új ötletek.
Sokadjára is szokatlan a szögletes volán, de mondok furcsábbat: miatta a jelentős méretű kijelző panelen a műszeregység csak egy zsugori kis sáv a 12,8 colos multimédia kijelző mellett. A lecsapott felső karéj miatt úgysem látszana a kijelző felső része, de a dizájn miatt meg kellett tartani a panel formáját. Ez az egyetlen igazán kérdőjeles pont nálam az utastérben. Meg a hifi, nagyon minimális hangzásvilágú ez az alap szett.
Minőség, végre!
Szörnyen mellényúlt az Audi az utóbbi néhány modellnél, éppen ezért a Q3 már különlegesen magas odafigyelést kapott, és ez az első pillanattól kezdve látszik rajta. El kell engednünk a fémesen röccenő tekerőket és kiváló bőrkárpitokat, örülni kell annak, hogy nem recsegnek a dolgai a nulladik perctől kezdve. Itt tartunk jelenleg, de tudjuk, hogy ez sajnos sokaknak nem megy mostanában, és pont nem a kínaiak azok. Szerencsére a Q3-nak megy, az anyagai is jók még az alaphoz közeli változatokban is. Puhítottak, jó tapintásúak a műanyagok, befogadhatóak a textúrák is, ezzel rendben vagyunk. Nekem bejön a műszerfal felső részének durva műszálas szövet kárpitja is, a jobban felszereltekben itt lesznek még változatosan minőségi matériák.
Kicsit nekem snassz ez a világ, amit az Audi most nyom, ez csak ilyen általános ízlés meg vélemény. A progresszívtől messze van, az otthonoshoz azért audisan rideg, helyenként hümmögősen semmilyen, de legalább konzekvens: hátul sem rosszabbak az anyagok, mint elöl, ezt sok helyen el szokták spórolni. Csináltak helyet a középkonzolon a tárolóknak azzal, hogy felköltöztették az irányváltó pöckét a kormány mögé. Indukciós töltőpad, USB-C csatlakozók, pohártartó, a szokásosakból minden itt van.
Kapós lesz
Már az előrendelések alapján úgy készül az Audi, hogy az új Q3 követi az elődök sikereit - ezért is kellett kibővíteni a gyártáskapacitást. Az ára magas, ha eljátszol a konfigurátorral kijöhet 30 milliós végösszeg is. Prémium termékről beszélünk temérdek vezetéstámogató rendszerrel, fűthető ülésekkel és kormánnyal, mindenkiénél komolyabb világítás-technológiával, így ez nem meglepő. Amiatt, hogy összekapták a modell minőségérzetét, még jogosnak is érzem az Audi presztízs felárát, ugyanakkor jelenleg nagyon furcsa helyzetet szül, hogy az egyik legkisebb modell ezen a téren lekörözi a nagyobbakat. Állítólag a többit is fel fogják zárkóztatni még a nagy ráncfelvarrásuk előtt, és ebből a gyors reagálásból kiindulva számíthatunk is rájuk.
Forrás és további képek: Megtalálták a minőséget az Audinál — Totalcar