Az Audi "Egy autó a rajongóknak" vízióval mutatta be az Audi TT Coupét, mint sportkocsi-tanulmányt 1995 őszén a frankfurti autószalonon. A formaterv fittyet hányt a korabeli divatra - ez azonnal meggyőzte a közönséget. Három évvel később a kupé szinte változatlan formában gördült ki a győri gyárból. Egy évvel a TT Coupé után az Audi bemutatta a TT Roadstert. A második modellgenerációban a Coupé S és RS változattal gazdagodott. A harmadik generáció igazi sportkocsivá érett, a magyar ipar büszkesége. Összegyűjtöttünk 25 érdekességet, izgalmas részletet és kihagyhatatlan statisztikát az idén búcsúzó ikonról.
Csupán 1168 példány
2005 áprilisában mutatták be a TT Quattro Sport különkiadást, amelyet TT QS-nek is neveznek. Összesen 1168 példány készült, ebből 800 jobbkormányos, 368 balkormányos. Volt, akinek az első szériás TT csak egy kompakt autót jelentett, ami sportkocsi szeretett volna lenni, mások szerint pedig olyan sportautó, amelyet jó vezetni, akár egy Golfot. Futóművét felkeményítették, a tömegközéppontját leültették, az 1,8 literes turbós egységekben akár 225 lóerőt is felébreszthet a sofőr, ami az quattro összkerékhajtással támogatva bőven elég az élményautózáshoz. A TT sokaknak még mindig nem volt elég meggyőző sportautó, ezért a quattro GmbH vette kezelésbe a témát. Neckarsulmban két projektet is elindítottak az ős TT (Typ 8N) alapjain, ezek közül az egyik gyártásba is került.
Fogyókúra
A korlátozott darabszámban gyártott TT Quattro Sport volt minden idők egyik leghitelesebb TT-je. A tömegcsökkentésre helyezték a hangsúlyt, mivel egyértelműen a plusz kilókat lehetett okolni a vezetés apoteózisának elmaradásáért. A klímaberendezést kidobták, az üléseket Recaro kagylókra, a hátsó üléseket ferde támfalra cserélték. 75 kilót spóroltak meg, az egynyolcast 240 lóerőre mérgesítették, a négyhengeres motor legnagyobb forgatónyomatéka 320 Nm-re hízott. Odafigyeltek a részletekre is, feketére fényezték a tetőkupolát, egyedi küllős alukerekeket és szélesebb abroncsokat tettek alá, a kormányt pedig akkor még igazi ínyencségnek számító alcantarával húzták be. A jobb tömegelosztás miatt az akkumulátort a VR6-os modellhez hasonlóan a csomagtartóba száműzték, a felfüggesztést még ropogósabbra hangolták.
2,7 liternyi öröm
A másik korai projektben sokkal erőszakosabb átalakítást láttak kívánatosnak a tervezők. Bicska helyett fejszével álltak neki a faragásnak, az eredményt TT 2.7 T RS-nek hívták. Minden előzetes várakozást felülmúlt és mint ilyen nem kapott engedélyt a sorozatgyártásra. Külsőleg csak a nagyra nőtt hátsó szárny különböztette meg a szériaváltozattól, a motorfedél alatt azonban puma helyett oroszlán lapult. Hat henger, két turbó egy csipetnyi Cosworth-fűszerrel: ez bizony az RS 4 motorja. Ám ahhoz, hogy a beültetés sikeres legyen, komoly műtétre volt szükség, a 2,7 literes hathengeres ugyanis egy hosszmotor, míg a TT-t úgy tervezték, hogy keresztben hordja a motorját. A sima, rutinnak számító szívátültetés helyett újra kellett építeni a motort, amelyből itt-ott elvettek, máshol pedig hozzátettek. Hogy milyen volt vezetni a neckarsulmi Frankensteint? Szigorúan bizalmas, nem találkoztam olyannal, akinek ez sikerült. A beavatottak hallgatnak, mint a sír. A kiszivárgott, korabeli sajtóban megjelent kiszivárogtatások alapján a vak is belátja, miért nem hagyták, hogy ez a fegyver véletlenül se süljön el amatőr kezekben. Biturbó V6 380 lóerővel, állandó 4x4 hajtással, VR6 váltóval és méretes hátsó szárnnyal - sajnos, túl gonosz volt, hogy utcára engedjék.
Elég lesz 272 lóerő?
A TT második generációját (ez a 8J kódnevet viseli) tágabb korlátok közé szorították és lazábban kezelték a tervezési szabályokat. Emiatt nagyobb szabadságot kapott a vezetési dinamika. A műszaki alapok továbbra is a Golfból származnak, ám az Audi space frame (ASF) alumínium karosszéria és az adaptív futómű radikálisan megkülönböztetik a népautótól. Még a 160-211 lóerős alapváltozatok is élénken reagálnak a gázadásra, kormányzásuk pontos, visszajelzéseik elégségesek és kanyarban is mosolyt csalnak az arcunkra. A vigyorgáshoz azonban nagy levegőt kell venni és be kell szállni a 272 lóerős S-modellbe.
Lehetne erősebb?
Nem volt rossz az S, de ebben a nézőtér végén érezzük magunkat, távol az előadás hús-vér eseményeitől, nem látunk és nem hallunk jól. Ha igazán élvezni szeretnék az előadást, és elég bátrak vagyunk hozzá, akkor be kell vállalni az RS-t, amely új életet lehelt a korábban a sufni végébe száműzött öthengeres turbómotorba.
Amerikából jöttem
Elérkeztünk arra a pontra, ahonnét már nem lehet lenézni és lesajnálni a TT-t. Hogy mindezt az amerikai Jetta 2,5 literes TFSI motorjából hozták ki? Hogy az első tengelyt jobban megterhelték a kelleténél? Nem érdekes. Az Audi TT RS egy igazi hős lett, minden előzetes várakozást felülmúlva. Ennél erősebb, atletikusabb, izmosabb, gyorsabb, haragosabb és hangosabb TT nem készült a győri Kardán úton. Ezt gondoltam, amikor a németországi menetpróbán jól meghajtottam. De tévedtem, nem el volt a csúcs: az Audi kihozta a Plus verziót, amely a 340 gyári pacira még rátett húszat. Ebben már érezni lehetett, hogy az Audinál elmentek a falig. A feladatot teljesítették, a kompakt kupéból vérbeli sportkocsit faragtak, de persze hol voltak még a lehetőségek maximális kihasználásától?
Titán, puritán, 1 tonna
2012-ben megszületett a TT Ultra Concept, a könnyűépítés csimborasszója. Titán hajtókarok, szénszálas műanyagból és magnéziumból készült karosszériaelemek, lítiumionos indítóakkumulátor, szénszálas felnik, ultra nagy szilárdságú acélból kovácsolt főtengely, üvegszál-erősítésű műanyag spirálrugók, kerámiafékek, titán kipufogórendszer alkalmazásával 300 fölösleges kilótól szabadult meg a kocsi. A tanulmány pontosan egy tonna, motorjának teljesítménye 310 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 400 newtonméter. A puritán utastérben drótkilinccsel nyílik az ajtó, a váltó nyitott kulisszás, mint a későbbi R8-ban. Túl jó volt, hogy igaz legyen, a világ még nem érett meg rá. Néhány részlete azonban ma is él, gondoljunk csak a szintén győri szívvel, ám Brüsszelben összerakott e-tronra, amelynek felárért pontosan olyan kamerás visszapillantói vannak, amilyenekkel annak idején az Ultra sokkolta a Wörthi-tavi közönségét.
Ez már fáj!
2015-ben bemutatták a TT harmadik generációját. A korábbi építőkészletet a moduláris keresztirányúval cserélték le, amellyel olyan egyedi és egyben olyan változatos lett a TT, mint soha: készült belőle hatékony dízel, feszes S modell és frenetikus RS négyszáz lóerővel. Utóbbi azonban a Wörthi-tavi GTI bulira kevés volt. Csináltak egy erősebbet, így született meg a hatszáz lovas TT Clubsport Turbo. A teljesen működőképes, gyártásra érett szörnyeteget öthengeres motor hajtotta. A hatalmas mechanikus turbót egy elektromos meghajtású légsűrítő támogatta. Az eredmény szürreális energialöket, amely szinte sosem akar megszűnni. Nyilvánvaló, hogy jelentős szelídítés és szájkosár várt volna a Clubsportra ahhoz, hogy utcára lehessen engedni. Ha csak 500 newtonméter maradt volna a 650-ből, akkor is követelve dörömböltek volna a rajongók a gyárkapun, mint ahogy tették a Porsche 911 R megjelenésekor. Ehelyett az ingolstadti titkos garázs mélyére száműzték, egy olyan technológia úttörőjeként, amelyből más modellek húztak hasznot és nyertek életet.
Olasz meló
Alig kezdték el a harmadik generáció gyártását Győrben, az Audi máris készített egy limitált szériát Tazio Nuvolari tiszteletére. A valaha volt egyik leghíresebb és legsikeresebb autóversenyzőjének állított emlék, az Audi TT Nuvolari Limited csak 100 példányban készült, mégpedig azért, mert a „Repülő Mantovai” ennyiszer futotta meg a leggyorsabb kört versenyen, és ennyiszer aratott győzelmet is. A limitált szériás sportautót kizárólag Daytona-szürke színben gyártották, a karosszérián az S-line feliratok mellett a Nuvolari név is feltűnik. A külsőt 19 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákkal dobták fel, a fényszóró maradt a széria xenon. Érdekes, hogy kizárólag a kétliteres, 184 lóerős dízelmotorral lehetett rendelni a kocsit, a szintén győri TDI 7,1 másodperc alatt gyorsítja fel 100 kilométer/órára a TT-t, a végsebesség 241 kilométer/óra, a gyártó által megadott átlagfogyasztás pedig 4,2 liter 100 kilométerenként. Csakis Olaszországban forgalmazták.
Húszéveseké a világ!
2018-ban húsz évvel az „ős TT” debütálása után TT 20 years modellekkel tisztelgett az Audi TT 20 éves sikertörténete előtt. A jubileumi kiadás 999 példányban készült és visszaidézi az 1998-ban debütáló Audi TT első generációját. Részleteiben felfedezhető a TTS Roadster-tanulmányautó, amely 1995-ben a Tokiói Autókiállításon ünnepelte premierjét. Az ülések, az ajtóborítás és a középkonzol mokaszinbarna nappabőrrel borított, további bőr betétek és Panuka kontrasztvarratok modernebb köntösbe bújtatva idézik fel az egykori tanulmányautót. Az egyedi sorszámozást megjelenítő plakett, valamint a kormányon és a sebességváltó gombon elhelyezett „TT 20 years” felirat díszítik az utasteret. A 19 hüvelykes fényes szürke alumínium felnik, az egyedi formájú kipufogóvégek, a mátrix OLED hátsó lámpák és az oldalküszöbök felett matt négy karika emelik ki a külső egyediségét. A vevők nyílszürke és nanoszürke fényezés közül választhattak.
40 éves fiatal
Amikor az Audi a quattro hajtás negyven éves születésnapját ünnepelte a tortán az egyik dísz a TT sorozat csúcsmodelljének különleges kiadása volt. Az Audi TT RS 40 years quattro a quattro hajtás sikertörténetét ünnepli látványos módon. A TT RS 40 példányra limitált, sorszámozott különkiadásával kizárólag a németországi rajongóknak egy egészen különleges évfordulós ajándékot adtak. Szerencsére nem kellett Németországba utazni érte, a győri gyárban is látható volt egy kiállítási darab.
Győztes típus
A TT RS 40 years quattro az Audi Sport Győrben gyártott 2.5 TFSI motorjának erejére támaszkodik. Az öthengeres motor egymás után kilencszer nyerte el a "Nemzetközi Év Motorja Díjat", 294 kW (400 LE) teljesítményű, maximális nyomatéka pedig 480 Nm.
280 felett
A TT RS 40 years quattro végsebessége szériafelszereltségként 280 kilométer/órára emelkedett, a TT kategóriát lépett, hisz ez már a szupersportkocsik alsó, belépő mezőnye. A kísérőzenét az öthengeresre jellemző gyújtási sorrend határozza meg: 1-2-4-5-3. A közvetlenül egymás mellett és egymástól távol lévő hengerek felváltva gyújtanak. Az alpesi fehérre festett Audi TT RS 40 years quattro büszkén vállalja motorsport-örökségét. A karosszérián látható fóliázás a speciálisan átalakított Audi Sport quattro S1 színvilágára emlékeztet, amellyel Walter Röhrl 1987-ben megnyerte a legendás Pikes Peak hegyi futamot.
Szelek szárnyán
A szénszálas, központi légkivezetővel ellátott motortető dögös, de egyúttal segíti a motortér szellőzését - a nyílásnak köszönhetően az ott keletkező hő még gyorsabban távozik. A szélcsatornában kifejlesztett szárnykészlet fokozza a vezetési teljesítményt és a kezelhetőséget gyors kanyarokban, és jelentős hatással van a kompakt sportautó aerodinamikájára. Ez az első kötényen lévő, fényes fekete színű oldalsó lamellákból és egy első splitterből áll. Az oldalsó szoknyatoldatok átvezetnek a markáns hátsó részhez, amely fix szárnnyal, spoiler oldalsó panelekkel és diffúzorral rendelkezik. Közreműködésükkel az első tengelyre mindössze kilenc kilogramm felhajtóerő nehezedik, a hátsó tengelyre pedig körülbelül öt kilogramm leszorítóerő jut csúcssebességnél. A légellenállás és a felhajtóerő viszonya optimálisan kiegyensúlyozott. Ezt a kölcsönhatást kifejezetten figyelembe vették a fejlesztés során a szélcsatornában.
Hátsó ülés? Minek?
Az évfordulós TT belsejét is frissítették, a 2+2 üléses modell sportos jellege így még jobban érvényesül. Az ügyfél kérésére a hátsó ülést karbon merevítőkeresztre cserélik - ez mintegy 16 kilogrammal csökkenti a kocsi tömegét, illetve javítja a torziós merevségét. A különleges modell még közelebb került a motorsporthoz - a motor- és kipufogóhangok még intenzívebben átélhetők.
Jó a vége!
25 év után vége, az Audi TT nem kap közvetlen utódot. Ám egy fergeteges finálét tervezett a gyár: az Audi TT RS Coupé iconic edition különleges modell, amely Európa-szerte kínálnak, ám csak száz szerencsés viheti haza. Mik a különlegességek? Például az RS-specifikus fényezés Nardo-szürke színben. A hűtőrács fényes fekete, kerete matt fekete, a quattro felirat titánszürke. Az egyedi típusjelzés és tükörházak mellett kiadás-specifikusak a fényes fekete 20 hüvelykes, hétágú könnyűfém keréktárcsák, hozzájuk illő, fekete színűre festett féknyergekkel. Az exkluzív "iconic edition" felirattal ellátott, részlegesen mattított hátsó háromszög alakú ablakok fejezik be az egyedi dizájnt. Az aerokit elmaradhatatlan, minden elemét a versenysport ihlette.
Mint a szélvész
A sötét lovag ereje maradt a régi, az ikonikus kiadás a TT RS Coupé bevált 2.5 TFSI motorjára támaszkodik 294 kW (400 LE) teljesítménnyel és 480 Nm maximális forgatónyomatékkal. A TT RS-re jellemző módon ereje a hétfokozatú S tronic automatikus váltón keresztül jut el mind a négy kerékre. Egy elektrohidraulikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsoló, amely 1998-ban debütált technológiaként az Audi TT-ben, szabadon osztja el az összkerékhajtást az első és a hátsó tengely között. A végsebesség itt is 280 kilométer/óra. A kompakt sportautó 3,7 másodperc alatt sprintel álló helyzetből 100 kilométer/órára.
Tömör gyönyör
A vezető az Audi drive select menetdinamikai rendszeren keresztül befolyásolhatja az összkerékhajtást és más rendszereket, például a kormányzást, a váltó kapcsolásának sebességét, a kipufogószárnyakat és a motor karakterisztikáját. Az 1475 kilogrammnyi tömény gyönyört az Audi magnetic ride technológiával ellátott adaptív lengéscsillapítókkal ellátott RS sport futómű teszi kezelhetővé.
Neunundneunzig
A TT 25 éve alatt számos különkiadás látott még napvilágot. Ilyen volt a csupán 99 példányban kiadott Audi TT Quantum Gray Edition, amelyet csakis online felületen lehetett megvásárolni 2019-ben. A márkakereskedések lehetőséget kínáltak arra, hogy a vevő virtuálisan és kötelezettségek nélkül, egy VR-szemüvegen keresztül megtekintse az autót. A vásárlók az általuk kért helyszínen vehették át autójukat az általuk meghatározott időpontban, a vásárló által megálmodott rendszámtáblával. A szürke különkiadás alapjául a 45 TFSI Quattro S-Tronic szolgált 245 lóerős teljesítménnyel. Az erőátvitelt hétsebességes, duplakuplungos automatikus sebességváltó és összkerékhajtás szolgáltatta. A kupé 5,2 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára, csúcssebessége elérheti a 250 kilométer/órát.
Jobbra tarts!
1998 és 2023. május 1-je között 302 ezer 411 TT készült 1,8 literes motorral, 261 ezer 916 kétliteres motorral, 37 ezer 490 3,2 literes benzinmotorral, 18 ezer 443 példány 2,5 literes, öthengeres motorral, 36 ezer 153 pedig dízelmotorral. A váltók tekintetében a legtöbb kocsi hatfokozatú kézi sebességváltót kapott (263 ezer 3 autó), DSG-vel 224 ezer 433 autót szereltek, ötfokozatú kézi kapcsolószekrénnyel 124 ezer 203-at, S-Tronic automatikus váltóval pedig 44 ezer 772 TT-t építettek. 338 ezer 486 TT-nek csak az első kerekei voltak hajtottak, 317 ezer 927 TT kapott quattro összkerékhajtást. Nagyon népszerű volt az autó olyan országokban is, ahol jobb oldali a közlekedés, jobb oldali kormánnyal 219 ezer 2 TT-t gyártottak Győrben.
Csak öt maradhat
Jelenleg ötféle változatban rendelhető a TT, Roadster már nem konfigurálható, a leggyengébb TT Coupé 40 TFSI S tronic 197 lovas, a legerősebb TT RS Coupé quattro S tronic modell 400 lovas, de van 245 lovas és 320 lovas változat is a kínálatban (TTS). Nyolcféle fényezés, plusz egyedi és egyedi matt fényezés kérhető.
228 kiowatt
Az amerikai kontinensen az életciklusa alatt a legtöbben a négyhengeres, kétliteres, 231 lóerős (170 kW) változatot vették, Európában a 245 lovas (180 kW), illetve a 197 lóerős (145 kW) változat volt a legkedveltebb, Ázsiában az utóbbi, Ausztráliában a 245, Afrikában pedig a 310 lovas (228 kW) fogyott a legtöbb.
73 óra
Egy Audi TT gyártási ideje 73 óra, amibe beleszámít a központi karosszériatárolóban eltöltött idő is. Anélkül 52 óra alatt készült – összesen 1750 csavarozási pont teljesítésével - átlagban egy autó az Audi Hungariánál.
1,75 kilométer
Egy Audi TT alapmodellben található elektromos vezetékek hossza mintegy 1,75 kilométer, tömegük közel 18 kilogramm.
Ezek a színek mennek
A gyártási statisztikákból kiderül, hogy 2022-ben a leggyakrabban rendelt színek az alábbiak voltak: mítoszfekete (2133 autó), gleccserfehér (1570), Daytona-szürke (1231), Kronosz-szürke (1018), tangó vörös (814)