Harmónia. Ezt érezzük, amikor minden a helyén van, egyszerűen jó érzés, nyugalom kerít minket hatalmába, amikor Robival leültünk interjút készíteni. A még mindig csak 32 éves fejlesztőmérnökünk az ország másik feléből, Debrecenből érkezett 2015-ben gyakornokként vállalatunkhoz Győrbe. A Miskolci Egyetem energetikai mérnök szakán szerzett gépész diplomát, ahol tanulmányai során a zaj- és rezgésvédelem egy féléves tárgya keltette fel olyannyira az érdeklődését, hogy végül ebbe az irányba indult tovább.
„Győrbe a vállalatnál működő fejlesztés miatt vágytam, ahol akkori egyetemista álmaim szerint ténylegesen részt szerettem volna venni egy termék életciklusaiban, fejlesztésében. Gyakornokként egyből akusztikai tevékenységekkel foglalkozhattam, ahol – a vállalati HR-t dicsérve – egyből megtalálták a számomra testhezálló mérési feladatokat. Az egyetemen kapott elméleti tudásra hamar ráerősítettek a gyakornoki idő során szerzett termékspecifikus szakmai ismeretek. Itt a fejlesztésen a hajtások akusztikus tulajdonságait vizsgáljuk, egyrészt mechanikai szempontból, mely során roncsolásmentesen, külső eszközökkel, így a méréseinkkel különböző alkatrészekre – olajpumpa, csapágyak stb. – látunk rá. A vevők szempontjából pedig a vezetési élményt befolyásoló hanghatásokat is mérjük. A mi feladatunk, hogy a termék, azaz a hajtás, amit itt Győrben gyártunk, úgy jusson el szériagyártásba, hogy akusztikailag kifogástalan legyen.”
Hogyan változtak az általatok vizsgált termékek a vállalatnál töltött éveid során?
„Nemcsak az én tevékenységi köröm változott, hanem a vizsgált portfólió is. Én főként belső égésű kismotorokkal foglalkoztam, legbehatóbban a soros négyhengeres benzines EA211-es motorral, de a vállalat összes hajtását volt lehetőségem tesztelni. Minden egyes terméknek megvan a sajátossága, de az akusztikai ismereteink mentén azért mindig megvannak a biztos támpontok, a csapaton belül egymásnak is tudunk segíteni.”
Az akusztikai fejlesztő csapat minden tagja felelős egy-egy hajtásderivánsért, így nagy büszkeség, de egyben nagy felelősség is a munkájuk.
„Gyárszinten a fejlesztésen működő csapat mellett az MAC-ban, azaz a Kísérleti Motorfejlesztő Központban is dolgozik akusztikus csapat, akik az előszériás termékek vizsgálatával foglalkoznak, a gyártásban pedig az akusztikus kollégák a sori eredményekkel dolgoznak, akikkel mind kapcsolatban állunk. A mi csapatunk megbízói kapcsolattartásért felel, és a szériaintegrációban segít.”
A belső égésű motorok után milyen újdonságot jelentett az elektromos hajtások érkezése?
„A C-BEV nagy kihívást jelentett mind szakmailag, mind munkaszervezésben. A technológiai ugrás az én ismereteim továbbfejlesztésének igényét is magával hozta, akusztikailag sok újdonságot hozott magával ez az időszak. Ezekben az években alakult ki a szoros kapcsolat a termelés és a fejlesztés között, hiszen az új terméktípus szükségessé tette az intenzívebb és gyorsabb kommunikációt a műszaki fejlesztés, az MAC, a minőségbiztosítás, a gyártástervezés és a gyártás területei között.”
A következő fejlődési szint Róbert számára egy ingostadti kiküldetéssel indult, hiszen a PPE elektromos hajtások megismerése céljából egy évet töltött Németországban.
„Fantasztikus volt ez az időszak, nagyon sokat tanultam, szakmailag egy egészen más felfogással jöttem vissza Győrbe, megtanultam, amit kellett, hálás vagyok a mentoromnak. Itt Győrben a PPE hajtásokhoz már mi gyártjuk a fogaskerekeket is, ami hatalmas dolog, egy valódi sikertörténet. Koordinátorként én fogtam össze a PPE-hez kapcsolódó különböző akusztikus területeket, így a szimulációt, mechanikus konstrukciót, gyártást, mérést, tehát a komponensállapottól kezdve a felépített hajtásig, majd a járműbe történő integrációig átláttam a folyamatot. Csak visszacsatolni tudok a CBEV gyártásával elindult szorosabb együttműködéshez, kiválóan működött a területek közötti kommunikáció és közös munka. A PPE hajtás fejlesztésébe akusztikai csapatunk már meglehetősen korai fázisban bekapcsolódott, ami számos előnnyel járt a folyamatban. Minden hajtásnak, így a PPE-nek is megvan a sajátos rezgésképe, amiből az egyes komponensek akusztikus jellemzőire következtethetünk. Többek között a fogaskerék, csapágyak stb. jellemzőit megismerve Ingolstadttal közösen meghatároztuk a határértékekek, lefektettük a mérési normákat. Járatópadokon és a gyáron belül menet közbeni teszteken is jövőbeli modellekben teszteltük a hajtást, most pedig a szériába kerülést követően is kísérjük a gyártást.”
Mitől különleges a munkád?
„Számomra attól, hogy azt csinálhatom, amire mindig is vágytam. Változatos, érdekes és átfogó. Változatos azért, mert rengeteg különböző ember vesz körül, eltérő munkakörökből és nemzetközi telephelyekről. Érdekes, mert mindig jönnek új feladatok, folyamatos megújulásra sarkall. Átfogó, mert nem csak magát a vizsgált terméket látjuk, hanem holisztikusan tudjuk megközelíteni, végig tudjuk követni az egész életútját.”
Érdekességek:
Hogy fejlődött az akusztika területe? Kezdetben minőségbiztosítási oldalról, a vevői visszajelzések irányából közelítették meg a tevékenységüket, mára már az akusztikai fejlesztés korán bekapcsolódik a fejlesztés folyamatába.
Kell- e a jó hallás? Nem kifejezetten, viszont ez fejleszthető. A komolyzene-hallgatás során jól elkülöníthetők a hangszerek, amire figyelve fejleszthető a hallás, a koncentráció. A zajok a vizsgálatok során a software segítségével vizuálisan megjeleníthetők.
Fejlesztés és gyártás kéz a kézben: A győri gyárunknak ez nagy előnye, hiszen így szorosabban együtt tudunk dolgozni, nagyobb rálátásunk van kölcsönösen a folyamatokra, személyesen ismerjük egymást a kollégákkal, a napi kapcsolat megkönnyíti a kommunikációt is.
Mitől hightech? Az akusztikus gerjesztések pontos helyének meghatározására akusztikus kamerát használunk.