Aus Győr für die Welt - Győrből a világnak – hangzik el szinte bemutatkozásként Les Zoltán járműgyártásért felelős igazgatósági tagtól a szlogen, mely kisvártatva a szemünk előtt elevenedik meg. A gyártósorról 100 másodpercenként gurul le egy autó, ami éves szinten 160 ezer járművet jelent. Ez napi bontásban 770, amiből 140 plug-in hibrid, azaz PHEV modell.
A járműszereldében, azon belül az átvételi területen, a minőségellenőrzésen vagyunk – ami az út vége. De kezdjük az elejéről!
Többnek lenni – többet adni
Kézenfekvő a kérdés: mi a közös a világbajnok vitorlázóban és az Audi Hungariában? A válasz pedig az agilitás – pontosabban a képesség a váltásra, a fejlődésre.
Ez a kiindulópont, és a G70-es épület. Az aulában álló tűzpiros, tisztán elektromos meghajtású Audi e-tron GT (valamennyi külső karosszériaeleme az itteni szerszámgyárban készül) és a minden ízében helyi Q3 PHEV a vállalat jelenét és közeljövőjét meghatározó elektromobilitás kézzel fogható bizonyítékai.
„Az iparágban középtávon az egyik legnagyobb kihívást az elektromobilitásra történő átállás jelenti. Ennek mértéke, sebessége, a teljes transzformáció időszaka számos tényező, elsősorban az ügyféligények és a makrokörnyezet alakulása vagy a mindennapi életünket befolyásoló félvezető-ellátás miatt csak becsülhető. A belső égésű motorok és az elektromos hajtással szerelt gépjárművek párhuzamos fejlesztése tetemes erőforrást igényel, a gazdaságos megvalósítás a következő 5–15 év kiemelkedő feladata. Bár chipellátottság, pontosabban annak hiánya miatt hetente újratervezzük a gyártási programunkat, a középtávú transzformációt ez nem befolyásolja. Az individuális mobilitás tekintetében jelenleg nem látunk más utat, csak az elektromobilitást. Nagy fokú komplexitást kezelünk az ügyféligényeknek megfelelően, ez pedig nagy rugalmasságot követel tőlünk: jelenleg négy modell és azok variánsai készülnek Győrben, hagyományos és elektromos hajtásláncot is építünk, azaz készen állunk a jövőre” – mondja Les Zoltán, akihez szintén közel áll a sport, hiszen rendszeresen fut, kerékpározik, triatlonozik és az Audi Hungaria sárkányhajó-csapatát is erősíti.
"Nagy fokú komplexitást kezelünk az ügyféligényeknek megfelelően: jelenleg négy modell és azok variánsai készülnek Győrben, hagyományos és elektromos hajtásláncot is építünk. Készen állunk a jövőre."
Les Zoltán
Szavainak nyomatékot adva az e-tron GT mellé lép, ahogy az autókat a tekintetével és a kezével is végigsimító vitorlázó. Az e-tron GT azzal együtt is leveszi a lábáról Zsombort, hogy életében fordulóponthoz érkezett: hamarosan megszületik a harmadik gyermeke, így a korábbinál is kritikusabban, a praktikumot előtérbe helyezve nézi az autókat. Férjenek be a gyerekek ülései és holmijaik, na meg a horgászfelszerelés. Ő is átállásban van. „Továbbra is versenyzek majd, de nem az eddigi szinten és tempóban. Évente 260 nap a családtól távol már nem fér bele. Többek közt azért sem, mert hamarosan átveszem a feleségemtől a csopaki Procelero vitorlázó szakosztályának irányítását. Most teremtjük meg az alapjait annak az intézménynek, ahol megfelelő körülmények között tudunk majd foglalkozni gyerekekkel. Az én célom ez: átadni a tudást, nemcsak a sajátomat, hanem a csapatét is, amely az évek során körém szerveződött” – mondja Zsombor.
Missziók
Átsétálunk a Szerszámgyárba, ahol a Volkswagen- és Audi Konszern valamennyi exkluzív modelljéhez, az e-tron GT-hez, a Lamborghini Huracánhoz, az Aventadorhoz és az Urushoz, de hamarosan a Bentley Bentaygához is készülnek karosszériaelemek.
A részleg kulcsszavai ennek megfelelően: kompetencia és ügyféligények teljesítése. A gyártócellában dolgozó robotra tapad a tekintetünk: éppen egy e-tron GT-hez készül sárvédő. A cella nem szolgálja ki önmagát, de a darabtovábbítást leszámítva minden automatizált, a gép még szerszámot is cserél magán a következő munkafolyamathoz.
„A robotokat helyileg terveztük” – mondja Zoltán. Zsombor elismerően biccent, és megjegyezi: őt is a kihívások motiválják, nemcsak a versenyzésben, de a hétköznapok munkájában, így a jövőben a vitorlásoktatásban is. „Az új programomban is ezt kerestem: kiknek és milyen módszerrel tudnám átadni a tapasztalataimat. Végigpörgettem magamban a saját életpályámat és azokét a sporttársaimét, akik kiemelkedően eredményesek voltak a vitorlázásban. Közös, hogy egyikünk sem kapott egy zsák pénzt a szüleitől, iszonyatos küzdelmek árán értük el az eredményeinket. Abban van a legnagyobb hajtóerő, aki felméri, hogy a sport valóban kitörési pontot jelent az életében. Éppen ezért szeretnék elmenni a Balaton környéki falvakba, beszélni a testnevelő tanárokkal és a szülőkkel, hogy ha az előbbi kiszúr egy jó mozgású gyereket, akinek nem lenne módja vitorlázni, kapjon rá esélyt. A nem tehetősek közül kiválasztunk 10‑15-öt, ők a program keretében vitorláznának – iskolai eredményhez kötötten. Velünk is tanulnának. Aki nem hozza a szintet, kikerül a rendszerből. Alapvetően életcélt szeretnék adni a gyerekeknek, mert mára a vitorlázás itthon is megérett rá, hogy hosszú távon profi életpályát kínáljon” – mondja Zsombor.
„Neked a vitorlázás a szenvedélyed, nekünk az autó” – von párhuzamot Zoltán. Nyilvánvaló, hogy a gondolatnak lesz folytatása, csak később. Új helyszínre érkezünk.
Szenvedély = extra tolóerő
A Szerszámgyáron belül a fényalagút a következő megálló. A felületi vizsgálatok fényárban úszó kápolnájában egy e-tron GT bal első ajtaja és egy sárvédő minőségbiztosítási ellenőrzésébe csöppenünk. Nincs az a felületi hiba, ami itt rejtve maradna. Minden szigorú rendben zajlik: milyen mozdulatokkal, mekkora és milyen szemcseméretű kővel kell dolgozni az adott munkadarabon.
"Az én célom ez: átadni a tudást, nemcsak a sajátomat, hanem a csapatét is, amely az évek során körém szerveződött."
Berecz Zsombor
A roncsolókabinra is vetünk egy pillantást, amelyben az alkatrész és a kötéstechnológia szilárdságát vizsgálják, majd visszakanyarodunk a szenvedély témaköréhez.
„A kompetenciákkal ellentétben a belső motiváció, a szenvedély nem képezhető és nehezen fejleszthető” – mondja Zoltán, miközben végigsimítja az e-tron GT ajtaját.
Naponta kaphatunk egy újabb célt, oldal- vagy szembeszelet, nehezítő kihívást, bármit, amelyeken kizárólag a kompetenciák, a szenvedély és a belső motiváció képesek átlendíteni minket. Egy vállalatnak ugyanazokra a kompetenciákra van szüksége, mint egy egyéni sportolónak, hiszen a siker összetevői is ugyanazok: célorientáltság, ötlet, munka, kitartás és együttműködés a csapattal. Kérdés persze, hogy ki mihez kezd az erős széllel – direkt és átvitt értelemben. Zsombor 2018-ban a dániai világbajnokságon lehetőségként tekintett a tényleg viharos szélre, vitorlájába fogta, és aranyéremmel fejezte be a versenyt.
„Amíg nem volt fix a versenysportolói programom, amíg nem rendelkeztem stabil háttérrel, sokszor voltak kétségeim. De ezt nem mutattam kifelé, csak tettem eltökélten a dolgomat. Az, hogy a csapatom tagjai rendíthetetlennek és magabiztosnak láttak, megerősítette őket, és olyan hittel végezték a munkájukat, amitől az én kétségeim is elszálltak” – utal ok és okozat izgalmas körforgására Zsombor.
A csapatdinamika kapcsán gyorsan közös nevezőre jutnak.
„Csak úgy jutsz előrébb, ha azt sugárzod a csapatod felé, hogy elhiszed, amit képviselsz. Ezáltal lehetsz hiteles, ami az egyik legfontosabb vezetői tulajdonság” – mondja Zoltán a Járműszerelde felé haladva.
Elválaszthatatlanul
A Hochzeit, azaz a „házasítás” név önmagáért beszél. A szereldén belül itt építik össze a karosszériát és a futóművet. A gépesített kézfogón a főszerep a robotoké, de körülöttük berendezéskezelő munkatársak sürgölődnek és felügyelik a munkájukat.
Miközben Zsombor arról beszél, mennyiben játszott szerepet részleges visszavonulásában hamarosan megszülető harmadik gyermeke, illetve az a tény, hogy a Finn dingi, amelyben kiemelkedő sikereit elérte, kikerült az olimpiai programból, az idő és az időzítés kapcsán újabb párhuzamba futunk bele.
"Egy vállalatnak ugyanazokra a kompetenciákra van szüksége, mint egy egyéni sportolónak, hiszen a siker összetevői is ugyanazok: célorientáltság, ötlet, munka, kitartás és együttműködés a csapattal."
Les Zoltán
Az Audi Hungaria 2018 óta halad az elektromobilitás útján, ami az elektromos meghajtások győri sorozatgyártásának elindításával kezdődött. Ezt követték az első elektromos hajtásláncú mild-hibrid típusok, majd 2020-tól a plug-in hibrid modellek sorozatgyártása.
„Akkor vagyunk igazán sikeresek, ha egy új bevezetést úgy tudunk végrehajtani, hogy abból a termelés nem érez semmit, mert az erőforrást optimalizálva, a meglévő gyártási rendszerbe integráljuk az új folyamatot. A PHEV-nél ez problémamentesen sikerült, ami azt jelenti, hogy ugyanazon a soron gyártjuk ezeket az autókat, ahol a korábbi termékeinket” – mondja Zoltán.
Ez volt az egyik kihíváscsomag. A másik a munkatársak kompetenciafejlesztése, hiszen fel kellett készíteni őket a bővítésre, a változásra. A PHEV modellben 384 voltos rendszerfeszültség van, aminek a kezelését meg kellett tanulniuk a cég munkatársainak: a többlépcsős képzési folyamaton 1500-an mentek végig. Összegezve: Győrben mintegy 33 hónappal korábban kezdtek el dolgozni a projekten, azaz hosszú előkészítési folyamat végén, komoly csapatmunka eredményeként nyomták meg a PHEV feliratú startgombot.
Zsombor sem egyik pillanatról a másikra döntött, most sem, és 2013-ban sem, amikor a Laser osztályról a Finn dingire váltott. „Végig kellett gondolnom, mit tartogat számomra a jövő. A sportban is szinte minden modellezhető és mérhető. Az érzék, a fogékonyság is. 2013-ban egyszerű mutatók mentén hoztam meg a döntést. 196 cm, 82 kg, 3% zsír a testemen – hosszú távon, napról napra Laserben nem tudtam teljesíteni, mert nem volt tartalék a szervezetemben. Adta magát a következő osztály, a Finn dingi. Hogy meghúzhattam volna ezt a lépést hamarabb is? Hiszem, hogy ez volt az én utam, amit be kellett járnom.”
Hogy milyen volt ez az út? Gyakran viharos, ezzel együtt a 2008- as ausztráliai világbajnokságon – akkor még Laserben – Zsombor önmagát is meglepte: a semmiből érkezve megszerezte a pekingi kvótát, és ezt az olimpiát jelölte meg választóvonalként. Ekkortól tekintett magára élsportolóként, bár ezt követően még nyolc évig kellett kőkeményen dolgoznia rajta, hogy összeálljon a programja, a támogatás és az a csapat, amellyel harcba indulhatott az olimpiai éremért – amit végül 2021 nyarán, Tokióban szerzett meg.
Győrből a világnak
A gyári séta végpontjához érünk. Járműszerelde, átvételi terület, minőség-ellenőrzés. A sokadik – egyben az utolsó.
Sok másik mellett egy szürke, jobbkormányos (japán megrendelésre készült) PHEV modell várja, hogy a minőségbiztosítás munkatársai (kritikus ügyfélszemmel) átnézzék és átvegyék. Minden gyártósorról legördülő autónk egyedi igény szerint, vevői megrendelésre készül.
Zsombor hosszan nézi az autót. „Vezetés során időnként visszaköszön a vitorlázásban szerzett helyezkedési rutin, például a jelzőlámpás, több sávos kereszteződéseknél: a szélső sávba húzódok, ahol gyakran senki sincs, és »lerajtolom« a többieket, mint a versenyen” – mondja Zsombor mosolyogva, és újra számolni kezdünk.
Mire százhoz érünk, egy újabb autó indulhat útjára.
„Aus Győr für die Welt – Győrből a világnak.”