- A Techtogether+ konferencia első szekciójának kerekasztal-beszélgetésén szó esett az Audi Hungaria termékportfóliójáról. Mikor készülhet tisztán elektromos Audi a győri üzemben?
- A 2030-as évek elején még gyártani fogjuk belső égésű motorral szerelt aktuális termékpalettánkat. Munkatársaink és folyamataink már most is alkalmasak nagy rendszerfeszültségű gépjárművek gyártására – bizonyítja ezt a termékpalettánkban szereplő plug-in hibridek gyártása, amelynek rendszerfeszültsége körülbelül 400 volt. Ezen kívül a fenti időpontig fokozatosan alkalmassá tesszük a termelési rendszerünket, berendezéseinket is egy teljesen elektromos modell integrálására. Erről azonban jelenleg még nem született döntés. Jelenlegi modelljeink gyártásával a következő évekre kapacitásunk teljesen kiterhelt, reméljük ez így is marad, feltételezve, hogy a piaci kereslet továbbra is ilyen magasszintű lesz.
A Volkswagen-Audi Konszern gyárainak kiterhelését a konszern központilag határozza meg, a legfontosabb szempont mindig az, hogy az egyes gyárak termelési rendszere mely modell előállítására alkalmas. Az Audi Hungaria a legjobban és leghatékonyabban a Volkswagen Konszern úgynevezett „A platformra” épülő autóit tudja gyártani. Aktuálisan a konszern elektromos modelljei közül ebbe a kategóriába kevés modell fér be, ez az elsődleges oka annak, hogy nem gyártunk elektromos autókat. Ezt azonban nem hátrányként, inkább előnyként éljük meg: nagy a kereslet az általunk gyártott autók iránt.
- Minek köszönhető a győri üzem ilyen magas kiterheltsége?
- Elsősorban a termékportfóliónknak, természetesen az sem elhanyagolható, hogy egy technológiai szinten modern, fiatal, csupán tizenkét éve működő gyár vagyunk, ami a lean-elvek alapján épült és működik, így hatékonyságunk és versenyképességünk is kiemelkedő. Az alap viszont mégiscsak a termékportfólió, ahol fontos volt az Audi Q3 SUV és Audi Q3 Sportback mellé kiegészítésül tavaly a Cupra Terramart is integrálni.
- Ha a versenyképesség és a hatékonyság terén konkrétumokat kell említeni, akkor mi mondható el az Audi Hungariáról? Milyen intézkedéseket tesznek ezek érdekében?
- Az Audi Hungaria versenyképességén stratégiánk mentén folyamatosan dolgozunk. Ebbe beletartozik a költséghatékonyság mellett termékeink minősége, munkatársaink rugalmassága és az indirekt folyamataink minősége, átfutási ideje.
A mindennapi életünk része a költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés. Amikor egy új modellt integrálunk a termelési rendszerünkbe már a projekt kezdeti szakaszában is az ideális körülmények elérésére törekszünk.
Az idei évben különös hangsúlyt fektettünk az indirekt folyamataink hatékonyságának növelésére, ehhez egy teljes vállalatot átfogó és így minden szakterületen átívelő projektet indítottunk, amelynek keretein belül részfolyamatokat digitalizálunk, jelentéseket és tevékenységeket automatizálunk, átadási pontokat csökkentünk és a szervezeti struktúránkat is optimalizáljuk.
- Milyen intézkedésekkel találkozhatnak a vállalat termelésben dolgozó munkatársai?
- Itt a célunk, hogy munkatársaink az értékteremtésre koncentrálhassanak. Folyamatelemzéseink egészen a mozdulatelemzésig terjednek: többek között azt vizsgáljuk, hogyan érhető el, hogy a munkatársaink a lehető legkevesebb mozdulattal tudják végrehajtani például az illesztési és rögzítési feladatokat.
Az optimális munkafolyamat lényege három fő pilléren nyugszik. Elsőként a hatékonyság növelésére törekszünk. Ehhez társul az ergonómiai szempontok vizsgálata, amely azt célozza, hogy a munkakörnyezet ne csak hatékony, hanem kényelmes, biztonságos, tehát emberközpontú is legyen. Végül, de nem utolsósorban, elemezzük a lehetséges hibák előfordulásának valószínűségét, hogy megelőzhessük a problémákat. Ez a három elem együtt alkotja a direkt munkafolyamatok optimalizálásának alapvetéseit.
Ennek eredményeként munkatársaink optimális munkakörülmények között jól, hiba nélkül tudják elvégezni feladatukat.
- Az Audi Hungaria üzemeiben is halad a logisztikai folyamatok digitalizálása, erre példa az AGV-k használta. Mi a helyzet a humanoid robotokkal, tervezik ezek bevezetését?
- Nálunk is felmerült a humanoid robotok használata, érdemes foglalkozni a témával, de fontos reálisan látni a technológia jelenlegi állapotát és ez még messze nincs olyan szinten, mint ahogy arról elsősorban a médiában olvasunk. A humanoid robotok fejlesztésében és ipari alkalmazásukban az a legnagyobb kihívás - a robot számítási kapacitásai nagy részét erre fordítja -, hogy stabilizálja önmagát, azaz álljon meg úgy a saját lábán, mint egy ember. A szakemberek azt vizsgálják, hogy szükség van-e termelési környezetben arra, hogy egy, a saját lábán álló és mozgó robot végezzen egy bizonyos munkafolyamatot, vagy elegendő-e egy kerekeken mozgó berendezés, amelynek a karjai mozognak automatizáltan. Ezen kívül óriási kihívást okoz a robotok betanításának sebessége és komplexitása, illetve az ember közvetlen környezetében történő alkalmazásának biztonsági és törvényi feltétele.
Sok még a nyitott kérdés a humanoid robotok alkalmazási lehetőségeit illetően. A következő tíz év végére iparszerű felhasználásuk elterjedhet, ennek azonban előfeltétele, hogy maga a gyártott termék konstrukciója alkalmas legyen a humanoid robotok általi összeszerelésre.
- Európában egyre nagyobb kihívást jelentenek a kínai gyártók a helyi OEM-ek számára. Mennyire érezhető ennek a hatása az Audinál?
- A kínai gyártók egyfajta startup vállalkozásként indulva a termékfejlesztésben, gyártásban és eladási struktúrákban új gondolatokkal, új rendszerekkel, rendkívül gyors termékfejlesztési periódusokkal törtek be a világpiacra, ami komoly előnyt jelent számukra a hagyományos gyártókkal szemben.
Fotó: Lugosi Péter
Óriási a verseny és óriási számunkra a kihívás. Ahogy arról a konferencián is beszéltem, a növekvő piaci verseny és az új távolkeleti piaci szereplők rendkívül nehéz helyzet elé állítják a tradicionális európai márkákat. Gázt kell adnunk ahhoz, hogy versenyben tudjunk maradni.
- Mit vár el ma a friss munkaerőtől a győri Audi? Mire kell készülnie annak, aki éppen végzett mérnökként az Audi Hungariánál szeretne elhelyezkedni?
- A kérdést két oldalról közelíteném meg. Az egyik a szakmai tudás: tudomásul kell vennünk, hogy iparágunkban ma a tanulás, a szakmai tudás bővítése, fejlesztése egy életen át kell, hogy tartson. Emellett el kell fogadnunk, hogy bizonyos kompetenciák egyre inkább alapkészségnek számítanak – ilyenek például a programozás, egy programnyelv, vagy egy program logikájának az ismerete. Ez nem azt jelenti, hogy mérnökeink fognak kódnyelvet írni, ezt elvégzi a mesterséges intelligencia, de látniuk és érteniük kell mi, miért és hogyan történik. Fontos az is, hogy munkatársaink egyfajta közvetítőkként fogják fel szerepüket az ipari alkalmazás és annak az automatizálása és digitalizálása között. Meg kell értenünk, hogy mire van szüksége az ipari környezetnek, és tudnunk kell ezt nyomon követni, modern rendszerekkel monitorozni. Ezen kívül a nyelvismeret már alapkészségnek kell, hogy számítson.
A szakmai tudás mellett különösen fontos a beállítottság, a mindset. Nyitottnak kell lenni, rugalmasnak és agilisnak ahhoz, hogy ebben a környezetben valaki érvényesülni tudjon.
Forrás: Ebben rejlik az Audi Hungaria titka - autopro.hu