Michael Breme, az Audi győri elnöke szerint az elektromobilitás lassabb térnyerése, a kínai márkák agresszív terjeszkedése és a globális vámok – nem jelentik azt, hogy a győri gyár veszélyben lenne. A Q3 új generációja kiemelkedően sikeres, a gyár kapacitását is meghaladja a kereslet. A motorgyárban az elektromos és a belső égésű hajtások párhuzamos gyártása biztosítja a jövőt, bár a kapacitáskihasználtság nem éri el a korábbi várakozásokat. Jövőre új elektromos hajtás gyártása indul. A vállalat a hatékonyságnövelés érdekében nem növeli a dolgozói létszámot, a bértárgyalásoknál pedig a hosszú távú, fenntartható megállapodás a cél jövőre. Ugyan még nincs itt az év vége, de a tervek szerint a tavalyi számokat hozni fogja a motorgyár, míg a járműgyártásban akár újabb rekord is születhet. És, hogy hogyan látja az Audi Hungaria jövőjét 5 év múlva? A folytatásból kiderül.
Audi győri elnöke tiszta vizet öntött a pohárba
- Hogyan látja az Audi Hungaria szerepét, jövőjét a hírek szerint gondokkal küszködő Volkswagen-csoporton belül?
- Örülök, hogy az interjú lehetőséget ad arra, hogy néhány dolgot megvilágítsunk, ugyanis az autóiparról, a Volkswagen és az Audi konszernről az utóbbi hónapokban a médiában számos találgatás, spekuláció jelent meg. A Volkswagen konszern helyzetével kapcsolatos híreket sokszor az Audi Hungáriára vetítik, ami legtöbbször alaptalan. Az tény, hogy más autóipari szereplőkkel együtt a Volkswagen konszern is kihívásokkal küszködik, ennek három fő oka van.
Az elektromobilitás irányába való transzformáció hatalmas feladat a vállalat számára. Csak hogy számokkal is szemléltessem: egy meglévő technikai alapra, járműplatformra egy modellvariáns kifejlesztése sok száz millió euróba kerül, a kifejlesztett modell gyártásba való integrálása további eurómilliókat vesz igénybe, így egy új autó gyártásának megkezdésekor már nagyon sok pénzt fektettünk be. Ha kétféle járműtípust – elektromost és belsőégésű motorral hajtott modellt egyaránt ki kell kifejlesztenünk, akkor ez dupla költség, úgy, hogy ennek megtérülése természetszerűleg kétszer annyi idő, hiszen ezt a dupla költséget nem terhelhetjük rá járművásárlóinkra.
Kína óriási versenytárs, de nem csak az Audinak
A másik tényező, hogy új piaci szereplők jelentek meg, a kínai márkák. Ezek a gyártók óriási gyártási kapacitással rendelkeznek ázsiai gyáraikban, sőt terjeszkednek Európa-szerte. Kínában az elmúlt öt évben több mint 100 új márka nőtt ki a földből. Amellett, hogy ezek a saját országukban is egymással harcolnak, kisebb árháború alakult ki más európai gyártókkal. És mivel Kínában már kisebb a kereslet, mint a kínálat, így megjelennek termékeikkel az európai piacon. Ennek egyik hatása, hogy a kínai gyártók csökkentik az európai gyártók kínai, de európai piaci részesedését is.
A globális helyzet harmadik oka pedig a vámok bevezetése, ugyanis Kína mellett az Amerikai Egyesült Államok egy másik fontos piaca a konszernnek. Ez a piac így egyre nehezebbé válik, hiszen a vámok okán Amerikában drágulnak autóink.
Tehát ezzel a három kihívással találkozik most minden európai autógyártó, így a Volkswagen konszern is. Mindez kiegészül azzal, hogy ha a világban békétlenségek vannak, akkor érezhetően általában kevesebb autót vásárolnak az emberek.
Újabb piacokat célozhat meg a VW konszern?
- Vannak-e még olyan fehér foltok a piacon, amiket az Audi a jövőben szeretne megcélozni?
- Még egyszer Kínáról: ez a piac olyan jelentős és fontos számunkra, hogy nem tehetjük meg, hogy nem törekszünk a helytállásra a versenyben. A mostani helyzetben az a célunk, hogyha nem is bővülünk, de megtartjuk piaci részesedésünket. Ami a potenciálokat illeti, Észak- Amerika ilyen régió és ígéretesnek látjuk a Dél-Kelet ázsiai ország piacát is.
- A globális autóipari kihívások közül melyek okoznak Győrben is fejtörést?
- Kezdjük az elektromobilitással: minden gyártó, így mi az Audinál is azzal számoltunk, hogy gyorsabb lesz a transzformáció az elektromobilitás irányába. A Volkswagen konszern épp ezért számos gyártókapacitását teljesen átalakította e-autók gyártására. Ez költséghatékonyság szempontjából is logikus lépésnek tűnt. Öt-hat évvel ezelőtt a Volkswagen, Audi konszern gyáraiban megkezdődött a transzformáció az elektromobilitás irányába. Most látjuk, hogy ez a folyamat hosszabb ideig tart, mint korábban gondoltuk. Azok a gyárak, amelyek már teljesen átálltak az e-autók gyártására, a mérsékelt kereslet miatt most alacsonyabb kiterheltség mellett működnek.
Sikeresebb az új Audi Q3, mint elődje
Mi, az Audi Hungáriánál abban a szerencsés helyzetben vagyunk hogy már az előző generációs, általunk gyártott Audi Q3 is igen sikeres modell volt a világpiacokon, az új modell pedig még sikeresebben startolt. A modell kompakt mérete és hajtáslánca okán jórészt privát ügyfelek vásárolják, így kevésbé van kitéve a céges flottavásárlóknak. Mindezeknek köszönhetően járműgyárunkban rendkívül magas a megrendelésállomány.
Járműgyárunkban a műszaki kapacitásunk véges, amit kifejezhetünk egy maximális darabszámmal is, ugyanakkor a piac igénye a Q3 esetében meghaladja ezt a volument. Ezért aztán azt a plusz mennyiséget, amelyet a piac igényel, egy, az anyavállalatunk ingolstadti üzemével kialakított munkamegosztásban fogjuk legyártani. A plusz mennyiségű autók karosszériája továbbra is nálunk készül, majd a nyers karosszériák Ingolstadtba szállítása után német kollégáink végzik a lakkozást és végszerelést. Győrben a lakkozóüzem a szűk keresztmetszet, ezért nem tudjuk ezt az extra mennyiséget teljes gyártási mélységben elkészíteni. Kiemelném, hogy ez a fajta munkamegosztás a plusz volumennél nem új keletű, így tettük ezt korábban az Audi A3 limuzinok esetében is.
Átállás - Motorgyárból a járműgyárba
Motorgyártásunkban mi is érezzük azokat a hatásokat, amelyek a többi konszern motorgyárat is érinti. Az elmúlt években sok pénzt fektettünk az elektromos motorok gyártásához szükséges technológiákba. Új fejlesztésű, nagy teljesítményű PPE elektromos motorjainkat az Audi és a Porsche modelljei számára készítjük, azonban nem olyan a kapacitáskihasználtság, mint amivel korábban terveztünk. Ugyanakkor előny, hogy belsőégésű motorokat is gyártunk, ezzel igyekszünk kiegyensúlyozni az aktuálisan a kapacitás leterheltségben meglévő különbségeket.
Azoknak a munkatársaknak, akiket ideiglenesen nem tudunk a motorgyárban foglalkoztatni, ajánlunk más munkahelyet a járműgyárban, így a fizikai állomány számára tudjuk biztosítani a foglalkoztatást. Ugyanakkor nem minden munkatársunk él ezzel a lehetőséggel, hiszen sokuk immár több mint 25 éve épít motorokat, nehezen, vagy nem vált a járműgyártásba. Megértjük ezt is, hiszen a járműgyártás sokban különbözik a motorgyártástól. Vannak tehát olyan kollégáink, aki másfelé orientálódnak a munkaerőpiacon.
Az új elektromos motor nagy reménység
A motorgyárhoz kapcsolódik egy új beruházásunk, az MEBeco, egy kisméretű elektromos hajtás gyártásának a bevezetése. A termelésindítást 2026 első félévére tervezzük. Ez a hajtás fajta a VW konszern több márkájának modelljeibe is készül majd. Ez bizakodásra ad okot a tervezett darabszámokat illetően, mivel, az aktuális piaci előrejelzések szerint a vevők várják ezeket a kisebb erőforrásokkal szerelt, kisebb méretű és kedvezőbb árú elektromos autókat.
Harmadik üzleti területünk az SCC szolgáltatási központunk, ahol szintén azt érezzük, hogy igen erős a piaci verseny. Ez abból is fakad, hogy a konszern európai gyártókapacitásainak a kihasználtsága nem optimális, így ezek a megrendelőink most azt vizsgálják, hogy az eddig tőlünk vásárolt szolgáltatásokat saját hatáskörbe vonják. Mindezek ellenére tudtuk tartani a korábbi megrendelési volument ezen a területen is.
- Milyen mutatókkal zárják majd a 2025-ös évet, a tavalyi járműgyári rekordszámok után?
- Az új Q3 termelésének bevezetésekor alkatrészellátási problémákkal szembesültünk, amiket időközben már megoldottunk. Szeretnénk, ha az idei évet a járműgyártás tekintetében magasabb számmal zárnánk, mint a 2024-est. A motorgyártás tekintetében ugyanazon a magas szinten zárjuk az évet, mint tavaly.
Robotok és az AI gyorsítja a munkát
- A mesterséges intelligencia és az egyre terjedő robotizáció miként hat a dolgozói létszámra, a gyár működésére?
- Az AI, vagyis a mesterséges intelligencia már akkor is jelen volt az autógyártásban, amikor még nem így hívtuk. 2015-ig az Audi globális szerszámgyártásáért voltam felelős. Akkoriban öntanuló kamerarendszereket vezettünk be a présgépsor legvégén, azért, hogy a gyártott karosszériaelemeken felfedezzük a mikro-repedéseket. Ez mint egy minőségbiztosítási eszköz, jelenteni tudta a hibákat. Az ilyen mesterséges intelligenciát a hibák felfedezésére a gyártásban egyre többet alkalmazzuk.
Ami viszont újdonság, hogy az AI kapacitása nő, így egyre többet használjuk az indirekt területen is. Leginkább adatokat, szövegeket értékelünk ki, de megbízási szerződéseknél is alkalmazzuk, ami korábban a gyártervezésen dolgozó kollégák munkájából sok időt elvett. Sokat használjuk még a műszaki fejlesztés területén, például a motorjárató próbapadok kontrolljában, de az asszisztensem munkája is könnyebb lett, hiszen már a mesterséges intelligencia is támogatja őt, például a beszédeim elkészítésében.
Jövőre is csökken a dolgozói létszám
A mesterséges intelligencia használatától függetlenül a jövőben is meg kell őriznünk a konszernen belül és kívül a versenyképességünket. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy új projekteket hozzunk Győrbe. Ennek érdekében optimáljuk költségeinket és struktúráinkat is. Kevesebb munkatárssal kell ugyanazt, vagy még jobb teljesítményt nyújtanunk. A következő években nem fog nőni az Audi Hungaria munkaerőállománya, inkább csökkenéssel számolunk. A demográfia mentén a nyugdíjazásokat nem pótoljuk, és a határozott szerződéseket sem hosszabbítjuk meg. Ugyanez a helyzet a fluktuációval, ezt sem pótoljuk. Ez kell ahhoz, hogy a jövőben is versenyben tudjunk maradni. Különösen fontos a hatékonyságnövelés az indirekt munkahelyeken, ugyanis az ezekkel kapcsolatos személyügyi költségek is terhelik az előállított termékeink, szolgáltatásaink eladási árát. Vannak lehetőségeink felkészült, nagy tapasztalattal bíró, rugalmas csapattal és modern gyárban hatékonyan dolgozunk. Nem tartok a jövőtől, de tudom, hogy nem lesz egyszerű.
- Hogyan készülnek a jövő évi bértárgyalásokra? Több évre szóló szerződést terveznek kötni?
- Készülünk a bértárgyalásra. Nagyon örülök, hogy egy olyan szakszervezetünk van, olyan vezetéssel, akikkel jól tudunk együttműködni. Őszintén, nyílt lapokkal fogunk tárgyalni: mindannyian tudjuk és értjük, hogy mik a kihívásaink és milyen céloknak kell megfelelnünk. A szakszervezet és a vállalatvezetés is egy közös célért, a vállalat jövőjéért dolgozik. Tisztességes bérmegállapodást várok, amely segít bennünket abban, hogy tovább tudjuk építeni a vállalat jövőjét.
Tisztességes bértárgyalás hosszú távra
Az Audi Hungaria bérstratégiáját már megalapításakor a legjobban fizető vállalatokhoz igazította. Mára a vállalat bérszínvonala meghaladja nem csak a magyarországi átlagos autóipari bérszínvonalat, hanem jóval magasabb, a legjobban fizető magyar vállalatok bérszínvonalánál is. Jövőképességünk érdekében ez az aktuális bérszínvonal nem tartható hosszú távon. Ha maradna a korábbi béremelési dinamika, vállalatunk gazdaságossága jelentősen csökkenne, termékeinket és szolgáltatásinkat túlságosan drágán tudnák csak előállítani. Igaz ez mind a három üzleti területünk esetében. Azt is szem előtt kell tartanunk, hogy a régióban nem mi vagyunk az egyedüli konszern gyár. Közel 60 kilométerre ott van a pozsonyi Volkswagen üzem, ahol szintén gyártanak Audi modelleket, tehát egy igazi versenytárs. Igaz ez a hajtáslánc gyártásra is, mind Csehországban, mind Lengyelországban vannak hajtásgyáraink. Hosszú távú bérmegállapodást szeretnénk, hiszen ez a változó üzleti környezetben kiszámítható költségtervezést tenne lehetővé. Ez pedig nemcsak a vállalatvezetés, de a munkatársaink érdeke is.
- Tervez-e az anyavállalat gyárat Amerikába és ha igen, akkor az milyen hatással lehet Győrre?
- Ez egy fontos téma, amellyel intenzíven foglalkozunk, hiszen az USA fontos piac, ahol sok lehetőség van a növekedésre. A kérdés nem néhány hónapja merült fel, hanem már évek óta téma, függetlenül a most bevezetett vámoktól. Egyenlőre még nem született erről döntés.
- Mire a legbüszkébb az elmúlt időszakban az Audi Hungaria elnökeként?
- Nem szeretem magamat az előtérbe helyezni, úgy érzem, hogy egy kiváló csapat részeként végzem a munkámat. Jövőre lesz 30 éve, hogy az Audinál dolgozom, így ennyi idő alatt már ismerem az erősségeimet és gyengeségeimet. Sokan visszatükrözték felém és magam is így gondolom, hogy nagyon jó team coach vagyok. Ezért nekem nem az a fontos, hogy én mit csinálok jól, hanem inkább az, hogy a csapatom jól dolgozzon. Ennek érdekében az ország legnagyobb termelő vállalatának első számú vezetőjeként mindent megtettem az elmúlt két évben, amióta itt vagyok. Két sikeres járműfelfutáson vagyunk túl: a CUPRA Terramart és az Audi Q3-t egyaránt sikerrel integráltuk a termelésbe. Nehéz beszállítói környezetben minden vállalt termelési volument kiszállítottunk vásárlóinknak. A kihívásokkal teli környezetben is motorgyárunk kitűnő minőségben készíti a hajtásokat, a műszaki fejlesztés új feladatokkal bővül. Hangsúlyozom, a főnök csapat nélkül mit sem ér, így az előbb felsoroltak nem az én sikereim, hanem több mint 11.500 munkatársunk kitűnő teljesítményének az eredménye.
Bizonytalan jövőkép az autóiparban
- Ezzel a csapattal hol fog tartani az Audi Hungaria 5 év múlva?
- Ha 10 évvel ezelőtt tették volna fel ezt a kérdést, könnyedén válaszoltam volna, és nagy valószínűséggel be is igazolódott volna a prognózisom. A mostani, nagyon dinamikusan változó környezetben viszont nehéz prognózisokat tenni. Az bizonyos, hogy 5 év múlva még mindig gyártani fogjuk a harmadik generációs Audi Q3-at és a CUPRA Terramart, illetve akkor már tudni fogjuk, hogy mi lesz a következő modell a győri járműgyárban. Azt gondolom, hogy ez nagy valószínűséggel már egy elektromos autó lesz. Az is biztos, hogy a motorgyárban öt év múlva is fogunk még az elektromotorok mellett belső égésű motorokat is építeni. A szolgáltatói területünkön pedig széles spektrumot fogunk lefedni, komplex „end to end” szolgáltatói csomagot nyújtunk majd a VW konszernnek.
- Mivel győzné meg a hazai vásárlókat, hogy az olcsóbb kínai SUV-ok helyett az új Audi Q3-at válasszák?
- Mi termékeinkkel kimagasló, hosszú távú, sok-sok évre garantált minőséget nyújtunk ügyfeleinknek. Nincs ez minden márkánál így. Ősszel Münchenben a nagy nemzetközi autókiállításon, az IAA-n alkalmam volt sok más márka termékeit tanulmányozni. Láttam olyan modelleket, amelyek belső terének felülete a sokadik kiállítási napon sok-sok ezer érdeklődő keze nyomától karcos volt, filcesedett, vagy akár elszakadt. Véleményem szerint, ha valaki egy Audit vásárol, akkor jogosan várja el, hogy az évekkel később is olyan minőségű legyen, mint amikor megvette.
A másik érvem az lenne, hogy mi az autóinkat az európai emberek számára, az ő preferenciáik szerint fejlesztjük. Ez különösen a funkcionalitásban nyilvánul meg. Újabb vásárlói ok lehet a kiterjedt és felkészült szervízhálózat. Végül pedig van egy személyes és főképpen a fiatalabb generációknak szóló érvem is. Mielőtt valaki márkát választ, gondoljon bele abba, hogy adott márka gyártókapacitásaival és beszállítóinak gyártókapacitásaival hány munkahelyet biztosít Európában. Ezek azok a munkahelyek, amelyekből az európai jólét fakad.
Forrás, további képek és videó az interjúhoz: Az Audi győri elnöke értékelte az évet, így látja a vállalat jövőjét