A CUPRA Terramar és az első generációs Audi Q3 és Q3 Sportback mellé 2025-ben megérkezett az egyik legnépszerűbb négykarikás modell utódja is, az új Q3 és új Q3 Sportback, amiknek fogadását már összeszokott, tapasztalt szakemberekből álló csapat készítette elő és menedzselte le sikeresen. És hogy valóban ujjgyakorlat volt-e a hónapokon át tartó és még mindig zajló folyamat, arról munkatársaink tudnának mesélni, és most meg is teszik.
Az Analíziscentrum/Pilothalle - röviden APH - területe felel az Audi Hungariánál gyártott új járművek minőségének optimalizálásáért az előszériás autófelépítéstől egészen a gyártás végéig, tapasztalt kollégáik közül néhányan jelenleg is a világ különböző országaiban nyújtanak támogatást, akár más konszern modelljeinél is.

A területet vezető Bánfi Tamás időbeosztásán és szakmai hozzáállásán látszik, hogy mennyi tökéletesen zajló folyamat, vagy épp hibafelismerés, megfelelő reakció, dokumentáció szükséges ahhoz, hogy mechanikai és elektronikai szempontból is áldásukat adhassák egy modell szériagyártására. A Q3 utódmodell esetében ezen felül elsőként próbálták ki összevont struktúrájukat, melyben az előszéria és széria egy kézben összpontosult - és elmondhatjuk, jelesre vizsgázott úgy, hogy közben a CUPRA felfutása is sok kapacitásukat lekötötte.
"Az előző modell felfutásakor kialakult projektstruktúra, az egyeztetések fórumai, a személyes kapcsolatok, kollégáim akkor megszerzett tapasztalata nagyban hozzájárult a sikerhez, de korántsem volt eseménytelen az elmúlt időszak. A legnagyobb kihívást a bonyolultabb belső elektromos hálózat és a szoftverfejlesztés időbeni kitolódása jelentette, emellett a mi német-magyar nyelvű kommunikációnkban egyre erőteljesebben megjelent az angol, főként a fejlesztéssel való kapcsolattartásban. Szó szerint közös nyelvet kellett találnunk mind szakmailag, mind a beszédet illetően. Az analíziscsapat tudását és kreativitását mutatja, hogy ezen felül a csomagtérajtó kezdetbeni nyitási zajára is végleges megoldást találtunk, ami egy igazi területeken (a karosszériaépítéstől a szereldei munkálatokig) átívelő együttműködés eredménye volt."
Ahogy Tamás fogalmaz, munkájuk szépsége maga az autó, hiszen kézzel foghatóan kötődnek a termékhez, ami a Q3 utódmodell esetében annak elektronikájával és teljesen új infotainment rendszerével számára egy következő lépés az Audi evolúciójában.

A járműszerelde csapata szintén sikeresen végig vitt már több modellváltást és -bevezetést, így a korábbi tapasztalatokra alapozva gyorsan átlátták a feladatokat, és hatékonyan reagáltak a felmerülő technikai és logisztikai kihívásokra. Ugyanakkor az új Q3 sajátosságai miatt ez a bevezetés több szempontból is új terep volt.

Gábor Áron koordinálta a szerelde részéről a projektet, melyben az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a gyártósort nagy mértékben újra kellett taktolni, azaz a megszokott felépítési sorrendet az új autó technikai változásaihoz kellett igazítani, hiszen bizonyos alkatrészek teljesen más szalagszakaszon kerültek beépítésre.
"A jól-bevált-gyakorlaton-ne-változtass-filozófia szerint az első generációs Audi Q3 modell taktolásán a még mindig magas vevői igények miatt nem változtattunk, így az utódmodellt igazítottuk a már bevált gyártási struktúrába. Egy mix taktolást dolgoztunk ki, amit fenntartunk a modell teljes kifutásáig. Már most készülünk, mert a gyártósor átpakolására és a régi beidegződések elfelejtésére mindössze három napunk lesz, ami komoly tervezési előkészületeket és csapatösszhangot igényel.
Szereldei munkatársaink rendkívüli rugalmassággal álltak az átmeneti időszakhoz. Az ő felkészítésükben és a folyamatos átállásban 13 multiplikátor kollégám végezte, végzi a munka oroszlán részét, kulcsszerepet játszva a legmagasabb szintű szakmaiság fenntartásában. Amire pedig különösen büszke vagyok, hogy a mellettem dolgozó gyakornok kollégám az itteni értékes szakmai tapasztalataival Ingolstadtba nyert felvételt gyakornokként."
Áron a győri küldöttség tagjaként az új Q3 ingolstadti világpremierén is részt vehetett, ami meghatározó élményt jelentett számára. Felemelő volt átélnie az addig bújtatott, takart modell leleplezését, amit bár ők korábban lépten-nyomon megcsodálhattak a győri gyárban, de a szigorú titoktartási szabályok miatt még a családjuknak sem mutathattak meg.

Az új modelleket azóta már az Audi Hungaria gyártósorán készítik a vállalat munkatársai, akik magas szintű szakmai tudásához megfelelő támogató háttér is szükséges. Az új belépők képzése, a duális képzésben részt vevő diákok oktatása és a változások lekövetése egyaránt feladata a Profiraum csapatának, ahol Németh Attila is dolgozik. A termelést támogatva az új Q3 gyártásában is hátországként segítették a sor megfelelő taktolását, biztosították a workshopsorozat lebonyolítását.
" Nemcsak a gyártásból, hanem olyan indirekt területekről is érkeztek az általam tartott képzésre kollégák, mint a kontrolling vagy a minőségbiztosítás; összesen 301 fő. A mi feladatunk, hogy naprakészen tartsuk, folyamatosan fejlesszük munkatársaink szaktudását, amihez a tananyagok és az eszközparkunk állandó aktualizálása, a megfelelő járművek, alkatrészek rendelése, előkészítése, összeszerelése is szükséges. Az új Q3 kapcsán nagy öröm volt látni a munkatársak motivációját, hiszen érdekli őket a termék, lelkesek, és bár mindig könnyebb a megszokott úton tovább haladni, a változásokat, újdonságokat is nyitottan fogadják. Az összetettebb folyamatok elsajátítására minden esetben a Profiraumban biztosítunk helyet. Ezekből pedig akad bőven az új modellben, új csatlakozók, vezérlőegységek, új csavarozási esetek, klipszek, vagy épp a PHEV második generációjából fakadó különösen sok újdonság.

Azon a szalagszakaszon, ahol Szabó Dávid szereldei munkatárs dolgozik, a műszerfal kerül az autóba. Számára is hozott újdonságokat az új modell építési folyamata, főként a kábelösszeszerelésben, a korábbitól eltérő stekkerek csatlakoztatásában.
"A kihívást én nem a munkafolyamatokban, inkább magában a változásban látom, de úgy gondolom, hamar megszokjuk majd az új mozzanatokat. Örülünk az új Q3 érkezésének, mert látjuk, hogy hosszú távon stabil lábakon áll a munkahelyünk, biztos vagyok benne, hogy ahogy az elődje, úgy az utódmodell is rendkívül népszerű lesz. A modernségével és dizájnjával szerintem mindannyiunk tetszését elnyerte."
És valóban. Nézzük a szerelde neonjai alatt sorakozó új modelleket, és az embert önkéntelenül egy érzés fog el, amit szavakba önteni nem is olyan egyszerű… majd Németh Attila szavai a fülünkbe csengenek:
"Élvezem azt, hogy az új autók technikáját testközelből, gyorsan megismerhetem. Szakmailag nagyon sokat ad, hogy a munkahelyemen egyben a hobbimat is tudom űzni, mert kíváncsi vagyok az új modellek újdonságaira, a vizsgálatukhoz szükséges diagnosztikai eszközök működésére, szerelési gyakorlatára. Nekem nagyon a szívemhez nőtt ez a Q3-as modell, és épp emiatt fenntartásokkal is fogadtam az utódját, de technológiai újításaival a szériagyártás elindulására engem is teljes mértékben meggyőzött. Jó érzés ennek a fogaskerék-mechanizmusnak a részese lenni, aminek a végén ott van egy ilyen magas színvonalú termék."