25/07/31

Fejlesztőmérnökeink Kínában

Az új hajtások piacbevezetésének elengedhetetlen mozzanata a homologizáció, amely során a hajtásokat a különböző piacokra, mint az EU, Észak-Amerika, Dél-Korea vagy Kína, validálni is kell. Ez a jóváhagyási folyamat biztosítja, hogy a gyártók megfeleljenek az adott piac szabványainak és előírásainak.

Ezzel az ismerettel felvértezve vágjunk is bele három fiatal mérnök kollégánk szakmai kalandjaiba, akik másfél hetet töltöttek Sanghajban a PPE (Premium Platform Electric) elektromos hajtások akkreditált tesztelésével. 

Az Audi Hungariánál a Audi Q6 e-tron és A6 e-tron modellsorozatokba, valamint a Porsche Macan és Cayenne modellek számára készülnek a PPE elektromos hajtások, melyek hosszas és rendkívül körültekintő tesztelések után kerülnek a világ piacaira. Míg az uniós, észak-amerikai és többek között a dél-koreai piac esetében a méréseket házon belül végzik szakembereink a vállalat akkreditált fékpadján, addig a kínai piac a legerősebb és legkomplexebb követelményeket támasztja mind a Kínában gyártott, mind az importált autókkal szemben. A gyakorlatban az ún. homologizáció azt jelenti, hogy helyben, a kínai szakhatóság független tesztcentrumában végzett mérések eredményeit fogadják el és akkreditálják hivatalosan. A közelmúltban a szabvány változásának, szigorodásának következményeként a tesztek lefolytatására három kollégánk, Kónya László, Hertner Dávid és Rasovszky Tamás Sanghajba utazott, ahol másfél hetes kiküldetésük során igazolták a PPE erőforrás adatainak hitelességét a Porsche megbízásában, hogy a Porsche Macan és Cayenne autókba épülő hajtások az autókkal együtt a kínai piacra kerülhessenek.

a

Bizony van, akinek már az fennakadást okoz, ha egy kölcsönkért irodaszert nem a megszokott helyén talál, ehhez képest egy teljesen más munka- és nyelvi környezetben, kultúrában, idegen berendezések között, éles helyzetben álltak helyt munkatársaink, ami nem kis felkészülést igényelt részükről.

„A tesztek előkészítése, tehát maga a homologizációs folyamat már jóval a szakhatósági vizsgálat előtt megkezdődött, hiszen szinte egy éve folynak az egyeztetések a teszt centrummal. A kint tartózkodásunkat igyekeztünk a lehető leghatékonyabban kihasználni, így mindent a legapróbb részletekbe menően előkészítettünk, egyeztettünk, időzítettünk” – meséli Laci, aki a győri egyetem SZEnergy csapatától a gyakornokságot megjárva immár 9 éve dolgozik a vállalatnál a motorfejlesztés területén. A korábbi, hasonló utazások során itthonról támogatta kollégáit, ez volt az első alkalom számára, amikor személyesen is kiutazott Kínába.

„Maga a tesztkörnyezet egyébként ismerős volt számunkra – folytatja Tamás –, hiszen mondhatjuk, hogy a nálunk is megszokott infrastruktúrával, standard eljárásokkal dolgoztunk, szakmailag vagy nyelvileg tehát nem jelentett kihívást a folyamat.” A szériába vezetés után immár a projektkoordinációra váltó Rasovszky Tamásnak átfogó rálátása van a vállalatnál készülő e-hajtástípusokra, ez már a harmadik kínai útja volt, így tapasztalataival segíteni tudta kollégáit. Tamás az itthoni finomhangolásokat, alapos felkészülést emelte ki, hogy a legszigorúbb toleranciamezőkbe is beférjenek eredményeik. „A győri fékpadjainkon természetesen minden értéket előzetesen megmértünk, így igyekeztünk felkészülni minden, a kínai szabvány általi elvárásra, teljesítménymérésre. Így komplett hatásfoktérképeket, fordulatszámméréseket készítettünk, különböző funkciókat vizsgáltunk a teljesítményfékpadokon, tartóssági vizsgálatokat folytattunk le, hogy megnézzük, mennyire ellenálló a hajtás a külső környezeti behatásokkal – pl. sós útfelület, vízbe merítés, por, hősokk – szemben.”

„A kinti rendszer és a mi hajtásunk megfelelő kommunikációjának összehangolása is rendkívül alapos, előzetes egyeztetési feladat volt” – folytatja Dávid, akinek útja a transzformáción keresztül vezetett a belső égésű motoroktól a PPE hajtásokig. Most motorfelelős mérnökként dolgozik, épp Tamás egykori pozíciójában.

„Külső cég szolgáltatásait vettük igénybe, akik a hajtások fékpadi adaptációját biztosították, valamint a logisztikai folyamat operatív lebonyolításában segítettek minket. Hiszen 12 elektromos hajtást kellett kirepültetnünk Győrből Sanghajba, majd felkészítenünk egy bonyolult tesztfolyamatra. Ennek a gyors, gördülékeny helyszíni lebonyolítását is előkészítették a megbízásunkban és szakmai koordinációnkban.”

a

A három fiatalember szorosan együttműködik hétköznapi munkájuk során is a villamoshajtások fejlesztésének területén, így az otthonuktól 8 ezer kilométerre is kiválóan helyt álltak. A kiutazásban a vállalati Travel Menedzsment segítette őket, ahol a korábbi kiküldetések tapasztalatai, információi összefutnak. Így felkészülten, ám mégis csodálkozva olvasták be telefonjukon a QR kódokat, amikor a boltokban, éttermekben fizetésre került a sor…

„Hogy mennyire digitalizált Kína, azt valóban csak a helyszínen megtapasztalva hiszi el az ember. Gyakorlatilag nem találkoztunk bankkártyás fizetéssel vagy készpénzzel a kint töltött időnkben, kivéve, mikor egy 10 jüanra bukkantam az utcán – mondja mosolyogva Laci. Még a nyugdíjas nénik is okosóráik segítségével fizetnek a piacon.”

a

„Ami az elmúlt évek viszonylatában is szembeötlő változás volt – folytatja Tamás –, hogy milyen nagy arányú a helyi, kínai autók túlsúlya a közlekedésben. Számtalan, számunkra eddig ismeretlen kínai márkával találkoztunk az utakon, többségében elektromossal vagy hybriddel. Így a kétszer négy sávos út mellett sétálva is emberi hangon lehetett beszélgetni, maximum a kabócák zúgása szolgáltatta az alapzajt. Szmogot pedig egyáltalán nem tapasztaltunk. Meghökkentő, hogy a kínai autók mennyi elektronikai berendezéssel vannak felszerelve, melyek többségét nem is feltétlenül használják a sofőrök. Annál inkább aktívan a gázpedált és a féket.”

Míg hazatérő kollégáink rendkívüli élményekkel és tapasztalatokkal gazdagodtak, addig a vállalatunknál gyártott PPE elektromos erőforrások a kínai szakhatóság általi akkreditációval járhatják tovább a kínai utakat prémium konszernjárműveinkben.

Velunk_tortent.pdf 2 oldal , HU PDF 0.12 MB
Sajtófotó.jpg HU Image 2.19 MB
Sajtófotó2.jpg HU Image 0.69 MB
Sajtófotó3.jpg HU Image 0.91 MB
Sajtófotó4.jpg HU Image 0.95 MB

Kapcsolat

Cím
AUDI HUNGARIA Zrt.
9027 Győr, Audi Hungária út 1.

Bejegyezve a Győri Törvényszék Cégbíróságán

Cégjegyzékszám
Cg. 08-10-001840

Telefon
+36 96 66 1000
+36 96 66 1001

If you have questions about Audi or our products but are not a journalist, please contact our customer service department at: audi.hu/contact

Amennyiben nem újságíró, és kérdése van az Audival, vagy a termékeinkkel kapcsolatban, kérjük keresse vevőszolgálatunkat az alábbi eléhetőségen:
audi.hu/hu/altalanos-informaciok/kapcsolat.html