Az Audi Hungariánál a Audi Q6 e-tron és A6 e-tron modellsorozatokba, valamint a Porsche Macan és Cayenne modellek számára készülnek a PPE elektromos hajtások, melyek hosszas és rendkívül körültekintő tesztelések után kerülnek a világ piacaira. Míg az uniós, észak-amerikai és többek között a dél-koreai piac esetében a méréseket házon belül végzik szakembereink a vállalat akkreditált fékpadján, addig a kínai piac a legerősebb és legkomplexebb követelményeket támasztja mind a Kínában gyártott, mind az importált autókkal szemben. A gyakorlatban az ún. homologizáció azt jelenti, hogy helyben, a kínai szakhatóság független tesztcentrumában végzett mérések eredményeit fogadják el és akkreditálják hivatalosan. A közelmúltban a szabvány változásának, szigorodásának következményeként a tesztek lefolytatására három kollégánk, Kónya László, Hertner Dávid és Rasovszky Tamás Sanghajba utazott, ahol másfél hetes kiküldetésük során igazolták a PPE erőforrás adatainak hitelességét a Porsche megbízásában, hogy a Porsche Macan és Cayenne autókba épülő hajtások az autókkal együtt a kínai piacra kerülhessenek.

Bizony van, akinek már az fennakadást okoz, ha egy kölcsönkért irodaszert nem a megszokott helyén talál, ehhez képest egy teljesen más munka- és nyelvi környezetben, kultúrában, idegen berendezések között, éles helyzetben álltak helyt munkatársaink, ami nem kis felkészülést igényelt részükről.
„A tesztek előkészítése, tehát maga a homologizációs folyamat már jóval a szakhatósági vizsgálat előtt megkezdődött, hiszen szinte egy éve folynak az egyeztetések a teszt centrummal. A kint tartózkodásunkat igyekeztünk a lehető leghatékonyabban kihasználni, így mindent a legapróbb részletekbe menően előkészítettünk, egyeztettünk, időzítettünk” – meséli Laci, aki a győri egyetem SZEnergy csapatától a gyakornokságot megjárva immár 9 éve dolgozik a vállalatnál a motorfejlesztés területén. A korábbi, hasonló utazások során itthonról támogatta kollégáit, ez volt az első alkalom számára, amikor személyesen is kiutazott Kínába.
„Maga a tesztkörnyezet egyébként ismerős volt számunkra – folytatja Tamás –, hiszen mondhatjuk, hogy a nálunk is megszokott infrastruktúrával, standard eljárásokkal dolgoztunk, szakmailag vagy nyelvileg tehát nem jelentett kihívást a folyamat.” A szériába vezetés után immár a projektkoordinációra váltó Rasovszky Tamásnak átfogó rálátása van a vállalatnál készülő e-hajtástípusokra, ez már a harmadik kínai útja volt, így tapasztalataival segíteni tudta kollégáit. Tamás az itthoni finomhangolásokat, alapos felkészülést emelte ki, hogy a legszigorúbb toleranciamezőkbe is beférjenek eredményeik. „A győri fékpadjainkon természetesen minden értéket előzetesen megmértünk, így igyekeztünk felkészülni minden, a kínai szabvány általi elvárásra, teljesítménymérésre. Így komplett hatásfoktérképeket, fordulatszámméréseket készítettünk, különböző funkciókat vizsgáltunk a teljesítményfékpadokon, tartóssági vizsgálatokat folytattunk le, hogy megnézzük, mennyire ellenálló a hajtás a külső környezeti behatásokkal – pl. sós útfelület, vízbe merítés, por, hősokk – szemben.”
„A kinti rendszer és a mi hajtásunk megfelelő kommunikációjának összehangolása is rendkívül alapos, előzetes egyeztetési feladat volt” – folytatja Dávid, akinek útja a transzformáción keresztül vezetett a belső égésű motoroktól a PPE hajtásokig. Most motorfelelős mérnökként dolgozik, épp Tamás egykori pozíciójában.
„Külső cég szolgáltatásait vettük igénybe, akik a hajtások fékpadi adaptációját biztosították, valamint a logisztikai folyamat operatív lebonyolításában segítettek minket. Hiszen 12 elektromos hajtást kellett kirepültetnünk Győrből Sanghajba, majd felkészítenünk egy bonyolult tesztfolyamatra. Ennek a gyors, gördülékeny helyszíni lebonyolítását is előkészítették a megbízásunkban és szakmai koordinációnkban.”

A három fiatalember szorosan együttműködik hétköznapi munkájuk során is a villamoshajtások fejlesztésének területén, így az otthonuktól 8 ezer kilométerre is kiválóan helyt álltak. A kiutazásban a vállalati Travel Menedzsment segítette őket, ahol a korábbi kiküldetések tapasztalatai, információi összefutnak. Így felkészülten, ám mégis csodálkozva olvasták be telefonjukon a QR kódokat, amikor a boltokban, éttermekben fizetésre került a sor…
„Hogy mennyire digitalizált Kína, azt valóban csak a helyszínen megtapasztalva hiszi el az ember. Gyakorlatilag nem találkoztunk bankkártyás fizetéssel vagy készpénzzel a kint töltött időnkben, kivéve, mikor egy 10 jüanra bukkantam az utcán – mondja mosolyogva Laci. Még a nyugdíjas nénik is okosóráik segítségével fizetnek a piacon.”

„Ami az elmúlt évek viszonylatában is szembeötlő változás volt – folytatja Tamás –, hogy milyen nagy arányú a helyi, kínai autók túlsúlya a közlekedésben. Számtalan, számunkra eddig ismeretlen kínai márkával találkoztunk az utakon, többségében elektromossal vagy hybriddel. Így a kétszer négy sávos út mellett sétálva is emberi hangon lehetett beszélgetni, maximum a kabócák zúgása szolgáltatta az alapzajt. Szmogot pedig egyáltalán nem tapasztaltunk. Meghökkentő, hogy a kínai autók mennyi elektronikai berendezéssel vannak felszerelve, melyek többségét nem is feltétlenül használják a sofőrök. Annál inkább aktívan a gázpedált és a féket.”
Míg hazatérő kollégáink rendkívüli élményekkel és tapasztalatokkal gazdagodtak, addig a vállalatunknál gyártott PPE elektromos erőforrások a kínai szakhatóság általi akkreditációval járhatják tovább a kínai utakat prémium konszernjárműveinkben.