„Ugyanaz hajt, mint anno a Formula Studentben: valami olyat fejleszteni, ami egyedülálló.”

„Ugyanaz hajt, mint anno a Formula Studentben: valami olyat fejleszteni, ami egyedülálló.”

2024. 04. 15.

Őrült szenvedély, elképesztő alázat, végtelen kreativitás és szaktudás – talán ezekkel a szavakkal jellemezhető leginkább a motorsport egyik legkiválóbb egyetemi színtere, a Formula Student. A Budapesti BME Motorsport csapatából érkezett hozzánk tavaly júliusban fejlesztőmérnök kollégánk, Dén Dániel, aki a Formula Studentben megszokott lendülettel mesélt nekünk múltjáról és Audis jelenéről.

Mennyire látsz párhuzamokat a „Formula Student-es” és az „Audis” életed között Dani?

Érzésvilág

Amennyire különbözik egymástól ez a két világ, legalább annyi párhuzamot is fel tudok fedezni bennük. Az első és legfontosabb az érzésvilág. Arra az érzésre gondolok, amikor az általad tervezett világot lehetőséged nyílik átültetni a valóságba, és a kemény munkának hála, testet ölthetnek az ötleteid. Ez a Formula Studentben és az Audi Hungariánál is egyaránt erősen jelen van.

Futómű

A BME Motorsportnál főmérnökként a versenyautónk összes alkatrészéért feleltem, viszont ezt megelőzően volt egy időszak, amikor kifejezetten a futómű fejlesztése tartozott hozzám. A futómű komplexitása rendkívül érdekes számomra: nagy kihívások elé tudja állítani nap mint nap az embert. A csapattevékenységemnek köszönhetően már az egyetemi éveim alatt nagyon sok hasznos tapasztalatot gyűjthettem róla. Így, amikor megtudtam, hogy a győri Hajtásrendszer Fejlesztésen már futómű fejlesztéssel is lehet foglalkozni, gondoltam, eljött az én időm! Rögtön be is adtam a jelentkezésem.

Új szervezet

A történet teljességéhez hozzátartozik, hogy az egyetemi éveim alatt a BME Formula Racing Teamből is azért váltottam az újonnan alakuló BME Motorsportba, mert vonzott egy egészen új csapat létrehozásának lehetősége. Egy új szervezet, aminek struktúráját, hangulatát, kultúráját frissen, közösen alapozhatjuk meg a csapattársaimmal. Az Audis interjúm után ugyanezt a potenciált láttam meg a Hajtársrendszer Fejlesztésben is - megtudtam, hogy itt is egy újonnan alakult területre érkezem, tele lehetőségekkel.
 

Szavaid lendülete alapján elég nagy újítónak tűnsz Dani.

Valóban, ha visszagondolok a szakmai pályafutásomra, sosem rettentem meg a kihívásoktól, bármilyen lehetetlennek is tűntek azok. Például, amikor főmérnök lettem a BME Motorsportban, nem kisebb célt tűztem ki magam elé, mint a versenyautó elemi szintű újratervezését. Egy úgy nevezett “white sheet of paper” projektet, ami egy teljesen más irányelvek alapján felépülő autót eredményez, teljesen más filozófiát követ mind a tervezés, mind a kivitelezés során. Nem hagytunk érintetlen részegységet a járművön. Lecseréltük a motorgyártót, újraterveztük a szívó- és a kenőrendszert, a teljes hajtásláncot egy megbízható és versenyképes konstrukcióvá tettük. Az innovatív és pehelykönnyű szénszálas monocoque és a tökéletesített futómű geometria pedig a nemzetközi bírákat is lenyűgözte.

          

Ám nem csak egy jármű megszületéséhez kellett asszisztálnom. Sokkal többre volt szükségünk abban a szezonban. Egy olyan csapatra, aki erőt és időt nem sajnálva harcol az olykor lehetetlennek tűnő cél elérésében. Azt, hogy abban a helyzetben fel tudtam mérni és ki tudtam hozni a társaimból a bennük rejlő potenciált, egyik legnagyobb győzelmemként könyvelem el.

2022-ben végül olyan versenyautóval tudtunk kigurulni a Formula Student rajtrácsára, amellyel probléma nélkül megszorongattuk még a több tízéves tapasztalattal rendelkező csapatokat is.Ezt az újítási vágyat természetesen hozom magammal az Audiba is! Akár a hozzám tartozó termékre, akár a teamben lévő projektfolyamatokra gondolok, kifejezetten jó, hogy egy újonnan alakuló területen kapok teret ennek megélésére.
 

Milyen érzés a Formula Student varázsa után egy multinacionális vállalat kihívásai közé kerülni? Úgy képzelem, hogy nem mindig egyszerű.

Jól látod, a Formula Student valóban olyan tud lenni, mint egy addikció: függő lesz az ember. Ezt nehéz visszakapni bárhol, de hosszú távon nem is tartható az a „varázslat”, hiszen az élet nem így működik, nem pöröghetünk mindig maximum fordulatszámon.

Viszont! Most egy nemzetközi nagyvállalat komplett fejlesztési folyamatába látok bele, sőt nem csak belelátok, hanem intenzíven hatással is vagyok rá. Alkatrészfelelős mérnök vagyok, a kerekek fejlesztési folyamatával foglalkozom. A designerek első ecsetvonásaitól kezdve, a kerék virtuális térben történő megszületésén át, a szigorú követelmények kialakításán és a tesztek kiértékelésén keresztül, minden egyes állomás a szemem előtt zajlik. Igazából, az első tervektől kezdve egészen a szériagyártásig hozzám és egy kollégámhoz tartozik a projekt.

Mindig is lenyűgözött a futómű-tervezés világa, a kerék és az aszfalt kapcsolata. Miért? Mert minden, ami a futóművel és a kerekekkel kapcsolatos, az az egész jármű mozgására hatással van. Alapjaiban mindig is az érdekelt leginkább, hogy egy jármű hogyan mozog, hogyan kanyarodik - és tudom, hogy ennek a kulcsa a futóműben van. Ez egy nagyon komplex rendszer, amiben rengeteg kihívás található a mai napig. A kerekekre ez éppúgy igaz. Nagyon mély tudásra van szükség hozzá, amit rengeteg területről kell megszerezni – az öntészettől, a kovácsoláson át, egészen a mechanikai és az anyagtudományi mérésekig, rengeteg eljárás és technológia ismerete elengedhetetlen számunkra. Ezekhez természetesen megfelelő szaktudás is kell, hiszen én hagyom jóvá a terveket, én vállalok felelősséget értük. Mindemellett engem továbbra is ugyanaz hajt, mint anno a Formula Studentben: valami olyat fejleszteni, ami egyedülálló.

          

Alig várom, hogy pár év múlva az - általunk jelenleg fejlesztés alatt álló - alkatrészek az utcára kerüljenek, az emberek használják őket, én pedig megmutathassam a barátaimnak a jelenleg még titkos, „saját” kerekeimet.
 

Budapesten tanultál, Budapesten élsz, de Győrben dolgozol. Hogyan kivitelezhető mindez?

A logisztikai része nagyon egyszerű. Kezdetben az Audis shuttle buszjárattal közlekedtem, de egy ideje autóval érkezem munkába. A vállalat támogatást nyújt az útiköltség egy részére, a fennmaradó összeget pedig a cafetériából tudom finanszírozni. Hetente 2-3 napot egyébként otthonról dolgozom - ez egy jól működő rendszer nálunk, a fejlesztésen.

Anno nem volt nehéz döntés számomra, hogy Győrbe jöjjek, hiszen már a BME Motorsportos éveim alatt is kapcsolatban álltam az Audival, sok impulzust kaptam tőlük - a csapat által és személyesen is. Gyémánt szponzorként volt jelen a cég a csapat életében, ezért már akkor láttam, hogy a vállalat szellemiségéhez erősen hozzátartozik a fejlődés és az innováció támogatása. Már a csapat megalakulásakor bizalmat szavaztak nekünk! Így akkoriban jórészt az Audi tette lehetővé számunkra, hogy a versenyeink költségeit finanszírozni tudjuk, és hogy a rajtzászló a mi autónk előtt is lobogjon.

Tudtam, hogy hova jövök A Formula Student csapatokkal minden évben részt vettünk az „Uni Race Day” nevű rendezvénysorozaton, ahol mindig lehetőséget kaptunk arra, hogy két kezünkkel „alkothassunk” valamit. Az első ilyen élményem az volt, amikor szétszerelhettünk egy motort, de az még inkább meghatározó volt számomra, amikor 24 órán keresztül versenyeztünk a többi szponzorált egyetemi csapattal Audis feladatokon a gyár falain belül. Így nem idegen környezetbe érkeztem az első napomon.
 

Hogy érzed? Mennyire találtad meg a helyed?

A Formula Studentben megtapasztalt elvek itt is nagyon jól működnek. A szorgalom és a kitartás lehetővé teszi az előrehaladást, ezért is tartom az Audi Hungariát versenyképes és vonzó munkahelynek. A szakmai ismeretek mellett a projektvezetés területén is szeretném fejleszteni a tudásomat és úgy érzem, erre minden lehetőségem megvan Győrben.

Vissza az előző oldalra

Kapcsolat

Cím
9027 Győr, Audi Hungária út 1.

Telefon
+ 36 96 66 8888
E-mail


Aktuális híreinket a Hírek oldalon olvashatja.

Amennyiben a sajtóanyagokkal kapcsolatban további információra van szüksége, kérjük forduljon a Vállalati kommunikáció területének munkatársaihoz.

Kapcsolatfelvételi űrlap